Ο Πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης επισκέφτηκε τη Δυτική Θεσσαλία το περασμένο Σάββατο. Το αρχικό πρόγραμμα να επισκεφτεί την Πύλη και σε προέκταση την Μεσοχώρα, δεν πραγματοποιήθηκε καθώς όπως λέγεται δεν βρέθηκε χώρος προσγείωσης του ελικοπτέρου που τον μετέφερε.
Για αυτό πήγε κατ' ευθείαν στα Τρίκαλα από όπου ανακοίνωσε την ολοκλήρωση του Ε65 ενός αυτοκινητόδρομου που συνδέει την Εγνατία με τη ΠΑΘΕ. Έργο τεράστιας σημασίας για την επικοινωνία Δυτικής και Ανατολικής Ελλάδας και σύνδεσης πολλών λιγότερο αναπτυγμένων περιοχών της χώρας όπως η Δυτική Μακεδονία και η Δυτική Θεσσαλία με τους κεντρικούς οδικούς άξονες της χώρας.
Είναι πιθανόν ότι ο κ. Μητσοτάκης επισκέφτηκε με το ελικόπτερο από επάνω τόσο
το φράγμα της Μεσοχώρας όσο και το
ημιτελές της Συκιάς επί του Αχελώου. Δύο
έργα που βρίσκονται στο επίκεντρο διαμάχης μεταξύ «οικολογικών»
οργανώσεων και Θεσσαλών που προσβλέπουν στην ανάπτυξη της περιοχής. Φαίνεται
ότι ο Πρωθυπουργός έχει αντιληφθεί το θέμα της αξιοποίησης των δύο εμβληματικών
ημιτελών έργων στο Θεσσαλικό Αχελώο. Αναφέρθηκε ρητά ότι δεν είναι δυνατόν να
μένουν ημιτελή έργα καθώς είναι σπατάλη εθνικού πλούτου.
Αναφέρθηκε στη σημασία της καθαρής ενέργειας για την αντιμετώπιση της
κλιματικής αλλαγής και την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών αερίων του
θερμοκηπίου που έθεσε η ΕΕ και η χώρα μας.
Έγινε σαφές ότι η Κυβέρνηση θα κάνει ότι χρειαστεί για να καλυφθούν οι
απαιτήσεις του ΣτΕ ώστε το έργο να
τελειώσει (ουσιαστικά να τελειώσουν οι απαλλοτριώσεις) και να λειτουργήσει παράγοντας καθαρή ΑΝΕΝΕΩΣΙΜΗ ηλεκτρική ενέργεια.
Από τις ανακοινώσεις του κ. Πρωθυπουργού θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική για τη χώρα και τη Θεσσαλία να περατωθεί και να λειτουργήσει το έργο της Μεσοχώρας. Αν προσθέσω και τη δυνατότητα επιπλεόντων Φ/Β σε τεχνητές λίμνες που φαίνεται να αναπτύσσονται με επιτυχία το
έργο μπορεί να δώσει ακόμα μεγαλύτερες ποσότητες καθαρής ενέργειας. Επί πλέον η
ρύθμιση ροής των υδάτων του Αχελώου θα βοηθήσει και το έλεγχο πλημυρών στην
Αιτωλοακαρνανία. Ο Πρωθυπουργός όμως προχώρησε και σε δήλωση για την περάτωση των άλλων ημιτελών έργων του
Αχελώου σε συνδυασμό με τη μεταφορά νερού στη Θεσσαλία με εντολή στους
αρμόδιους Υπουργούς να ξεπεραστούν τα
νομικά εμπόδια για τη συνέχισή τους.
Αλλά οι δηλώσεις του κ. Πρωθυπουργού δεν σταμάτησαν εκεί. Απαντώντας στον Πρόεδρο του ΤΟΕΒ Ταυρωπού έθεσε
το θέμα της δημιουργίας νέας τεχνολογίας δικτύων μεταφοράς και διανομής νερού
με κλειστούς αγωγούς. Είναι γνωστό ότι η μεγαλύτερη σπατάλη νερού στη Θεσσαλία
γίνεται κατά τη μεταφορά και διανομή του. Ειδικότερα στο ΤΟΕΒ Ταυρωπού έχει
εκτιμηθεί η απώλεια 50% του νερού κατά τη μεταφορά και διανομή του με παλιάς
τεχνολογίας (από τη δεκαετία 1960)
ανοικτούς αγωγούς. Αν προσθέσετε και το
χαμηλό βαθμό απόδοσης της επιφανειακής
άρδευσης που εφαρμόζεται αναγκαστικά (μη ηλεκτροδότηση αντλητικών
συγκροτημάτων) κάνει τη σπατάλη νερού
μεγαλύτερη. Είναι επίσης σημαντικό ότι
επιθυμία της Κυβέρνησης είναι το έργο του ΤΟΕΒ Ταυρωπού να αποτελέσει
πρότυπο για πολλά ανάλογα έργα στη χώρα
με χρήση νέων τεχνολογιών για τη διαχείριση του έργου.
Τέλος χάρη στον εκδότη του Νέου Αγώνα, εφημερίδας της Καρδίτσας, έγινε κατανοητό από τον κ. Πρωθυπουργό ότι
η αποφυγή μελλοντικών πλημυρών από φαινόμενα αντίστοιχα του Ιανού πρέπει να
στηριχτεί σε ταμιευτήρες νερού (Σκοπιάς
και Μουζακίου). Η κλιματική κρίση
θα φέρει πιο συχνά τέτοια φαινόμενα και οφείλουμε να θωρακιστούμε με
την άμεση έναρξη μελετών για ωρίμανση των έργων και εκτέλεση στο προσεχές
μέλλον ιδιαίτερα με το σύστημα ΣΔΙΤ που μελέτησε ως Υφυπουργός Γεωργίας ο
σημερινός Υπουργός Περιβάλλοντος και Υδάτων συντοπίτης μας κ Σκρέκας.
Ήδη η ανακοίνωση του Βουλευτή Λάρισας κ. Μάξιμου Χαρακόπουλου ότι δόθηκε εντολή από τον κ. Πρωθυπουργό να προχωρήσει η οριστική μελέτη τους φράγματος της Σκοπιάς δίνει ελπίδες για ένα καλύτερο μέλλον.
Κλείνοντας θεωρώ ότι οι ανακοινώσεις του κ. Πρωθυπουργού έδωσαν μεγάλες ελπίδες ότι στα αμέσως επόμενα χρόνια θα δρομολογηθούν έργα που θα δώσουν στη Θεσσαλία μια σειρά πλεονεκτήματα όπως :
· Ασφάλεια επάρκειας νερού για περιόδους ξηρασίας που αναμένονται με τη κλιματική κρίση.
· Επάρκεια καλής ποιότητας και φθηνού αρδευτικού νερού για την άρδευση καλλιεργειών υψηλής αξίας που πρέπει να προωθηθούν.
· Θα επιτρέψει την παραγωγή καθαρής ενέργειας από εγχώριο φυσικό πόρο με επιπλέον δυνατότητα αποθήκευσης ενέργειας με αντλησιοταμίευση.
· Θα θωρακίσει τις αστικές και αγροτικές περιοχές από πλημμυρικά φαινόμενα με ρύθμιση της ροής των υδάτων
· Θα αποτρέψει μια τεράστια οικολογική καταστροφή στην Ανατολική Θεσσαλία από υπεράντληση των υπόγειων υδροφορέων και κίνδυνο εισόδου θαλασσινού νερού που θα κάνει υφάλμυρα τα νερά.
Τέλος πρέπει να σχολιάσουμε
την απουσία δημοσιότητας από το ΜΜΕ της πρωτεύουσας, που φαίνεται να μην
ασχολούνται καθόδου με τα θέματα του πρωτογενούς τομέα αλλά και προβλήματα της
περιφέρειας εκτός από εντυπωσιακούς τίτλους για τον Ε65 και τις αποζημιώσεις
του Ιανού.
Τώρα πλέον γνωρίζουμε ότι ο προγραμματισμός της Κυβέρνησης με εντολή του κ. Πρωθυπουργού είναι να προωθηθούν τα έργα υποδομής της Θεσσαλίας και επομένως περιμένουμε από τους Υπουργούς να τα υλοποιήσουν. Και φυσικά από τους Βουλευτές μας και τους φορείς της Θεσσαλίας να πιέζουν τους Υπουργούς να εφαρμόσουν τις εντολές του κ. Πρωθυπουργού.
*Ο Φάνης Γέμτος, είναι γεωπόνος, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Ενημερωθείτε για τα νέα του blog "Νερά - Γεωργία - Περιβάλλον" :
- Από την σελίδα μας στο fb
- Από την ομάδα μας στο fb
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια σας για το blog ή/ και τις αναρτήσεις εδώ :