Ανακοίνωση της Ε.Δ.Υ.ΘΕ* για δήλωση στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ. που αφορά τα έργα Αχελώου (Συκιά και σήραγγα)

 


Επιτροπή Διεκδίκησης επίλυσης 

Υδατικού προβλήματος Θεσσαλίας

(Ε.Δ.Υ.ΘΕ)

 

Λάρισα 14 Σεπτεμβρίου 2022


Ανακοίνωση

Πριν λίγες ημέρες ήλθε σε γνώση της Επιτροπής μας μια, σχετικά πρόσφατη, «κοινή δήλωση» τεσσάρων κορυφαίων στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ (Όλγα Γεροβασίλη/μέλος Πολιτικού Συμβουλίου, Ρένα Δούρου, Σωκράτης Φάμελλος, Πέτη Πέρκα) που αναφέρεται στην «διαχείριση του Αχελώου» και, μεταξύ άλλων, στην προοπτική που δίνουν οι συντάκτες αυτής της δήλωσης στα ημιτελή έργα Αχελώου.

Η δημοσίευση της δήλωσης έγινε κατά τις ημέρες του φετινού δεκαπενταύγουστου (10/8) στην ιστοσελίδα του κόμματος και εμφανίστηκε σε περιορισμένα ηλεκτρονικά μέσα.

Συγκεκριμένα τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ καταθέτουν «ολοκληρωμένη πρόταση», όπως την ονομάζουν, για την λεκάνη Αχελώου, στην οποία (περιέργως....) οι ίδιοι έδωσαν ελάχιστη δημοσιότητα και η οποία προβλέπει «ΑΚΥΡΩΣΗ του φράγματος και ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ των παρεμβάσεων στη Συκιά και στη σήραγγα εκτροπής» (οι υπογραμμίσεις δικές μας).

Ουσιαστικά πρόκειται για μια θέση που εκφράζει, καθαρά και απερίφραστα αυτή τη φορά, τον ανομολόγητο έως σήμερα πόθο τους να δούνε να κατεδαφίζονται τα ημιτελή έργα Αχελώου, ώστε αφενός να ικανοποιήσουν το μίσος κατά των εμβληματικών αυτών έργων και την εμμονική ιδεοληψία ενός μέρους στελεχών στο εσωτερικό του κόμματος τους, αφετέρου να συσπειρώσουν (ενόψει και των εκλογών) τις εντελώς ετερόκλητες συλλογικότητες που επίσης, για ποικίλους λόγους, αντιτίθενται στα έργα (τοπικιστές στην Αιτωλοακαρνανία, ψευτοοικολογικές οργανώσεις, περιστασιακούς αντιπάλους της ΥΗ ενέργειας, αντιεξουσιαστές κα).

Η ρητορική  της καταστροφής αναπτύσσεται στον χώρο αυτό εδώ και πολλά χρόνια, μέσα από αμφίσημες τοποθετήσεις, παραμυθιάζοντας τους πολίτες, αποφεύγοντας όμως προσεκτικά  να ισχυριστούν  με σαφήνεια  ότι θα κατεδαφίσουν τα έργα !

Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα σε αυτή τη λογική εξαπάτησης αποτελεί η  επιπόλαιη  δήλωση του τότε πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, σε κορυφαία εκδήλωση στη Θεσσαλία (Αναπτυξιακό Συνέδριο 2017), όπου, «ελαφρά τη καρδία», δεσμεύτηκε ότι θα  «εξετάσει» την  αξιοποίηση του ημιτελούς φράγματος Συκιάς για παραγωγή ΥΗ ενέργειας, κάτι που σημαίνει ότι δεν υπήρχε τότε θέση του ΣΥΡΙΖΑ για  «κατεδάφιση»  των έργων.

Βεβαίως, όπως προκύπτει από τις εξελίξεις, την δήλωση του αυτή  την  «ξέχασε» εντελώς από την επόμενη ημέρα και ουδέποτε ανακοίνωσε κάποιο σχετικό πόρισμα από την δήθεν εξέταση....

Στην ΕΔΥΘΕ δεν υπήρχαν ψευδαισθήσεις για όλα αυτά. Γι’ αυτό και δεν μας προκάλεσε έκπληξη η έλλειψη διάθεσης της κοινοβουλευτικής  ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ να μας δεχθούν, από το περασμένο Σεπτέμβριο που υποβάλλαμε σχετικό αίτημα (παρά την καλή διάθεση και προσπάθεια από την πλευρά του επικεφαλής της τοπικής οργάνωσης).

Επειδή όμως εισπράτταμε  συχνά την αντίδραση φίλων του κόμματος αυτού για  δήθεν εχθρική και άδικη κριτική  από την πλευρά μας προς τον ΣΥΡΙΖΑ, θα περιμένουμε τώρα να  δούμε  ποια θα είναι η στάση των τοπικών του εκπροσώπων, των βουλευτών, των πολιτευτών, των αυτοδιοικητικών, των αγροτικών του οργανώσεων κλπ. στην «νέα» αυτή καταστροφολογική  θέση του κόμματος τους.

Θα ήταν πάντως σοβαρή παράλειψη εάν στην αρνητική αυτή εξέλιξη δεν κάναμε αναφορά στις ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ κυβερνητικές ευθύνες και κυρίως στην προσωπική αρνητική συμβολή του πρωθυπουργού Κυρ. Μητσοτάκη.

Η απραξία της κυβέρνησης, η έλλειψη σχεδίου και η συνειδητή στασιμότητα που επέβαλε στα ημιτελή έργα, η ανεπάρκεια των υπουργών, η απαράδεκτη καθυστέρηση της αναθεώρησης των Σχεδίων Διαχείρισης, η άκριτη αποδοχή  (με μικρές διαφοροποιήσεις) της άφρονος πολιτικής  «απολιγνιτοποίησης» και του εξοβελισμού της ΥΗ ενέργειας που «παρέλαβε» από τον σχεδιασμό του ΣΥΡΙΖΑ (ΕΣΕΚ Σταθάκη/Φάμελλου) και ουσιαστικά διατήρησε στο ΕΣΕΚ 2019,   και πολλά άλλα, διαμόρφωσαν μια κατάσταση που ενθάρρυνε όλες τις τάσεις εγκατάλειψης των έργων Αχελώου, με κορυφαία την πρόσφατη τάση για οριστική κατεδάφιση των έργων.

Και φυσικά, και στη ΝΔ, δεν είναι τυχαίο ότι και η δική τους κοινοβουλευτική ομάδα αρνήθηκε να μας δεχθεί, παραπέμποντας την Ε.Δ.Υ.ΘΕ στα τοπικά στελέχη  και βουλευτές....

Το θέμα λοιπόν είναι σοβαρό και η κατάσταση ιδιαίτερα κρίσιμη.

Από την πλευρά μας θα επανέλθουμε εξειδικεύοντας όλες της πλευρές αυτής της υπόθεσης και θα  προσπαθήσουμε να συμβάλλουμε στην μέγιστη δυνατή κινητοποίηση υγιών δυνάμεων από την περιοχή μας, ώστε να αποτραπούν οι παράλογες αυτές πολίτικες επιδιώξεις και, έστω με αυτούς τους περιορισμένης ευθύνης ηγέτες, η Θεσσαλία να βρει τον απαραίτητο «βηματισμό» στην καλώς εννοούμενη ανάπτυξη, στην αντιμετώπιση των απειλών από  ξηρασία και πλημμύρες, στην οικολογική προστασία και αναβάθμιση των υδάτινων οικοσυστημάτων, στην βέλτιστη αξιοποίηση των υδάτων που διαθέτει σε όλους τους   ορεινούς όγκους  της  γεωγραφικής μας περιοχής. 

Τέλος, ανεξάρτητα από τις ενέργειες που θα ακολουθήσουν, επιβεβαιώνεται πλήρως η απαίτηση που από καιρό προβάλλουμε για ΑΜΕΣΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ του θέματος στη Βουλή, όπου  οφείλουν οι διαχειριστές της κυβερνητικής εξουσίας και όλα τα κόμματα να καταθέσουν με σαφήνεια τις θέσεις τους και μέσα από δημοκρατικές διαδικασίες (και όχι με ...  «δηλώσεις» στελεχών ή περιστασιακές υπουργικές αποφάσεις), λαμβάνοντας υπόψη και τις απόψεις επιστημόνων και παραγωγικών φορέων, να αποφασίσουν σχετικά με την ολοκλήρωση ή την  «ακύρωση» των ημιτελών έργων και να σταματήσει επιτέλους η ακρατή υποσχεσιολογία και η συστηματική εξαπάτηση του θεσσαλικού λαού.

Για  την Ε.Δ.Υ.ΘΕ

Γέμτος Φάνης, ομότιμος καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας,

Γιαννακός Κώστας, Πρόεδρος Γεωπονικού Συλλόγου Λάρισας,

Κοτσιμπογεώργος Ηλίας, Αντιπρόεδρος Οικονομικού Επιμελητηρίου Θεσσαλίας,

Ντογκούλης Δημήτρης, Πρόεδρος ΓΕΩΤΕΕ/ΚΕ

 

ΠΗΓΗ : Larissanet

Eνημερωθείτε για τα νέα του blog "Νερά - Γεωργία - Περιβάλλον" :

- Από την σελίδα μας στο fb

- Από την ομάδα μας στο fb  

Προβληματική η κάλυψη των διατροφικών αναγκών μας χωρίς βιώσιμη χρήση των υδάτων και αντιμετώπιση της ξηρασίας - Ε.Δ.Υ.ΘΕ*

 


ΕΡΩΤΗΣΗ :  Ανάμεσα στις απειλές που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια, η ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΚΡΙΣΗ, σε συνδυασμό με τις ενεργειακές ελλείψεις και (κυρίως) την ξηρασία, καθιστά ιδιαίτερα ευάλωτη την ΕΕ συνολικά και τη χώρα μας ειδικότερα.

Κατά πόσο τα κέντρα αποφάσεων της ΕΕ  συνδέουν την ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΚΡΙΣΗ  με το υδατικό πρόβλημα ;

Και εφόσον η περιοχή μας αποτελεί το μεγαλύτερο και σημαντικότερο κέντρο πρωτογενούς παραγωγής, τι σχεδιάζουν και τι θα πρέπει να διεκδικούν  οι αρμόδιοι για την Θεσσαλία κατά την άποψη της Ε.Δ.Υ.ΘΕ ;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ (Β΄ ΜΕΡΟΣ) :

Όπως αναφέραμε στο Α μέρος της απάντησης μας, στο θέμα της αναγκαίας στροφής στην πολιτική υδάτων της ΕΕ και της χώρας μας υπό την απειλή της Διατροφικής Κρίσης (ΔΚ), οι παράμετροι του ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ και της ΞΗΡΑΣΙΑΣ αποκτούν κρίσιμη σημασία.

Στην Έκθεση (2021) του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνέδριου αναφέρεται πως «…οι σύγχρονες τάσεις καταδεικνύουν την ΑΥΞΑΝΟΜΕΝΗ  ΚΑΤΑΠΟΝΗΣΗ των ΥΔΑΤΩΝ», ενώ προβαίνει και σε «σύσταση» για την χρήση ενισχύσεων, θεωρώντας «Άρρηκτη (την) σύνδεση των ενισχύσεων της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής (ΚΓΠ) με την συμμόρφωση (στα) περιβαλλοντικά κριτήρια».

Η έκθεση παρατηρεί πως «η χρηματοδότηση της ΕΕ για αρδευτικά έργα προσφέρει ΑΝΕΠΑΡΚΗ εχέγγυα κατά της ΜΗ βιώσιμης χρήσης των υδάτων» και πως στο εξής «…αποκλείει ΡΗΤΑ τη χρηματοδότηση επενδύσεων στην άρδευση που δεν συνάδουν με την επίτευξη των στόχων της Οδηγίας - πλαίσιο για τα ύδατα» και μάλιστα «…με ρητές περιβαλλοντικές απαιτήσεις για την βιώσιμη χρήση των υδάτων, μεταξύ άλλων μέσω ΑΙΡΕΣΙΜΟΤΗΤΑΣ» (!).

Ταυτόχρονα  διευκρινίζει ότι η επέκταση της αρδευόμενης έκτασης ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ ΕΠΙΛΕΞΙΜΗ (σημ. : όλες οι επισημάνσεις δικές μας) εφόσον επηρεάζει υδατικά συστήματα σε μη ικανοποιητική κατάσταση» (σελ.42,52,53).

Δεν θα ήταν υπερβολή να ισχυριστούμε ότι όλα τα παραπάνω φωτογραφίζουν κυριολεκτικά τη Θεσσαλία !

Και βεβαίως δεν θα έπρεπε να περιμένουμε από τους τεχνοκράτες των Βρυξελλών να μας επιβάλλουν την αναγκαία «στροφή» στην υπόθεση των υδάτων.

Στη Θεσσαλία πλέον, εάν θέλουμε να είμαστε σοβαροί και όχι επιλήσμονες των υποχρεώσεων μας στις επόμενες γενιές (έστω και εάν συχνά έχουμε να κάνουμε με ανεύθυνους πολιτικούς  εκπροσώπους), οφείλουμε να κινηθούμε αποφασιστι-κά προς μια από τις δυο προσφερόμενες εναλλακτικές κατευθύνσεις :

Η πρώτη είναι να περιορίσουμε δραστικά (ενδεικτικά : κατά ένα  εκατομμύριο στρέμματα) τις αρδευόμενες εκτάσεις στα όρια της «υδατικής» φέρουσας ικανότητας του  ΥΔΘ, ομολογώντας ταυτόχρονα τις ψευδαισθήσεις και τα αδιέξοδα των Σχεδίων Διαχείρισης Υδάτων (ΣΔΥ)  του 2017 και παράλληλα δρομολογώντας, χωρίς δισταγμούς, την κατεδάφιση των «μη χρήσιμων» έργων «εκτροπής»  (μεταφοράς νερού) από τον Αχελώο, τα οποία στην κατάσταση της εγκατάλειψης που βρίσκονται αποτελούν κίνδυνο για καταστροφές (πλημμύρες) και για οικολογική βλάβη στον  «μπαζωμένο» ποταμό.

Η δεύτερη εναλλακτική είναι να κινηθούμε χωρίς άλλες κωλυσιεργίες και πολιτικάντικες ψευδό - οικολογικές αναστολές (κυβερνήσεις Τσίπρα και Μητσοτάκη) στην ΕΝΙΣΧΥΣΗ του δυναμικού του ΥΔΘ, με σύγχρονα αρδευτικά έργα μεταφοράς και διανομής νερού (εξοικονόμηση) και παράλληλα νέα έργα ταμιεύσεις νερού στα δυο ΥΔ (Θεσσαλίας και Αχελώου), ολοκληρώνοντας και τα αντίστοιχα έργα μεταφοράς (Συκιά και σήραγγα προς Μουζάκι).

Ίσως κάποιοι θεωρούν ότι είναι προτιμότερο οχυρωθούν και πάλι πίσω από το  μετερίζι ενός «αγώνα» εξαίρεσης της χώρας μας από τις περιβαλλοντικές δεσμεύσεις της σχετικής Οδηγίας και ότι είναι καλύτερα να συνεχίσουμε την τακτική να ξοδεύουμε το διαπραγματευτικό μας κεφάλαιο σε αδιέξοδες προοπτικές, με κάποια αβέβαια πρόσκαιρα πελατειακά και μικροπολιτικά οφέλη για τους ίδιους, κρύβοντας ταυτόχρονα από τους πολίτες την δραματική πραγματικότητα και συνεχίζοντας να χρησιμοποιούν συνειδητά τους αγρότες μας σαν «εργαλεία» οικολογικής καταστροφής στον ίδιο τους τον τόπο !

[Σημ. : Αυτήν την ανεύθυνη και επιβλαβή τακτική είχαν επιλέξει οι κυβερνήσεις από το 2000 (έτος ισχύος της Οδηγίας 60) έως το 2010, οπότε μετά από επιβολή ποινών από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, υποχρεώθηκαν, θέλοντας και μη, να εκπονήσουν Σχέδια Διαχείρισης (αρχική έγκριση 2014) και, έστω και χωρίς πολλή διάθεση, να αποκτήσουν «στα χαρτιά» μια θεσμοθετημένη πλέον υδατική πολιτική. Άραγε πόσο αξιόπιστες είναι τέτοιες κυβερνήσεις ;].

Στις παρούσες συνθήκες δεν γνωρίζουμε τι θα επιλέξουν οι κυβερνήσεις που θα ακολουθήσουν την μετά την απρόσμενη απραξία της κυβέρνησης Μητσοτάκη.

Όμως, ενόψει και των επερχόμενων εκλογών, πρέπει ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ να ΑΠΑΙΤΗΣΟΥΜΕ  ΑΠΟ ΟΛΑ ΤΑ ΚΟΜΜΑΤΑ  καθαρές δεσμεύσεις για ποια από τις δυο κατευθύνσεις θα ακολουθήσουν.

Και επειδή στο παραμύθιασμα και στα πολιτικά τερτίπια πολλοί από αυτούς «δεν πιάνονται», κρίσιμη και αποκαλυπτική για τις προθέσεις  τους θα είναι η τοποθέτηση τους πως προτίθενται να διαχειριστούν τα ημιτελή έργα Αχελώου (κατεδάφιση ή ολοκλήρωση).

Εάν συνεχίσουν να παρακάμπτουν το ζήτημα αυτό, όπως με διάφορα προσχήματα  πορεύονται οι δυο τελευταίοι πρωθυπουργοί (Τσίπρας και Μητσοτάκης) και να επιδίδονται στις συνήθεις γενικότητες για το «λαό» και το «περιβάλλον» (όπως κάνουν έως σήμερα με την αγαστή «προστασία» από τους συμπράττοντες  αυτοδιοικητικούς «φίλους» τους), τότε ας αποδεχθούμε  πως  δεν έχουμε πολλά να περιμένουμε από αυτούς και πρέπει να στηριχθούμε στις δικές μας δυνάμεις…..

Και λίγα λόγια και για την ΞΗΡΑΣΙΑ.

Θεωρούμε καταρχήν αναγκαία μια διευκρινιστική παρατήρηση. Η πρωτοφανής ξηρασία στην βόρεια και κεντρική Ευρώπη που έντονα προβλήθηκε το τελευταίο διάστημα στα ΜΜΕ έχει, κατά ένα τρόπο, διαφορετικές επιπτώσεις στις κοινωνίες αυτές σε σχέση με την Ελλάδα και ειδικά τη Θεσσαλία.

Στις περιοχές της Ευρώπης ήταν μάλλον ασυνήθιστη η φετινή, εντυπωσιακά χαμηλή, παροχή νερού στα ποτάμια τους και επηρέασε κυρίως τον (βασικό για εκείνους) τομέα των ποτάμιων μεταφορών και πολλούς τομείς της οικονομίας τους !

Αντίθετα για εμάς, η χαμηλή και σχεδόν ανύπαρκτη παροχή νερού κατά την θερινή περίοδο στα ποτάμια μας είναι ένα σύνηθες φαινόμενο (συχνά από τον Μάϊο - Ιούνιο) εδώ και χρόνια στη Θεσσαλία.

Επηρεάζει μεν σε ένα βαθμό τις αρδεύσεις, όχι όμως καθοριστικά (εκτός εξαιρετικών συνθηκών), δεδομένου ότι έτσι κι αλλιώς, για την κάλυψη των αρδευτικών αναγκών και την εξασφάλιση των διατροφικών μας αναγκών, εδώ και δεκαετίες, στρεφόμαστε είτε στα νερά που συγκεντρώνονται (σε κανονικές υδρολογικές χρονιές) στους λίγους ταμιευτήρες επιφανειακών νερών (Ν. Πλαστήρας, Σμόκοβος και στην μισογεμάτη Κάρλα), είτε (δυστυχώς) στους καταπονημένους υπόγειους υδροφορείς (με όσο νερό διαθέτουν).

Παρότι όμως ελάχιστα βασιζόμαστε στις ανεπαρκέστατες ποσότητες νερού που ρέουν στα ποτάμια μας (με την κατασκευή και προσωρινών μικροφραγμάτων), μια ενδεχόμενη επιδείνωση (τα επόμενα χρόνια) του φαινομένου της ξηρασίας (όπως φέτος στην Ευρώπη), σαφώς θα έχει μεγαλύτερες επιπτώσεις και στη Θεσσαλία.

Το συμπέρασμα είναι ότι στις βόρειες χώρες είναι πλέον υποχρεωμένοι να αλλάξουν τον σχεδιασμό τους και να αναζητήσουν εναλλακτικές λύσεις για τις μεταφορές τους, ενώ αντίθετα σε εμάς ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΤΑΙ απόλυτα ο διαχρονικός σχεδιασμός για την εξασφάλιση και άλλων ποσοτήτων νερού άρδευσης σε ταμιευτήρες, αλλά και για δημιουργία υδατικών αποθεμάτων που θα χρησιμοποιηθούν (για όλες τις χρήσεις, ύδρευση κ.α) σε περίπτωση παρατεταμένης ξηρασίας, καθώς  και για την οικολογική αποκατάσταση (όπως εξάλλου προβλέπεται και στην ισχύουσα Υπουργική Απόφαση του ΣΔΥ/2017) υπόγειων υδροφορέων που κινδυνεύουν με οριστική καταστροφή.

Και η προτροπή της Υπουργού Γεωργίας της Πορτογαλίας στην πρόσφατη σύνοδο υπουργών (Ypaithros.gr, 30/7/22) πως «η ΕΕ πρέπει να αναπτύξει πολιτική διαχείρισης υδάτων λόγω των επιπτώσεων της ξηρασίας» και να «….θωρακίσουμε το ευρωπαϊκό σύστημα τροφίμων» στην περίπτωση μας πρέπει να εκληφθεί ως ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ να εφαρμόσουμε ΑΜΕΣΑ όλες τις προβλεπόμενες πολιτικές και τα αντίστοιχα έργα που περιέχονται στις σχετικές υπουργικές αποφάσεις, οι οποίες, όσο τα χρόνια περνούν και δεν εφαρμόζονται, αποκαλύπτουν την υποκρισία και την ανευθυνότητα των πολιτικών μας εκπροσώπων και των κυβερνήσεων που στηρίζουν.

Γιαννακός Κώστας, γεωπόνος, πρόεδρος Γεωπονικού Συλλόγου Λάρισας, μέλος Ε.Δ.Υ.ΘΕ,

Γκούμας Κώστας, γεωπόνος, πρ. Δ/ντής Εγγείων Βελτιώσεων, πρ. πρόεδρος ΓΕΩΤΕΕ/Κεντρικής Ελλάδας, μέλος Ε.Δ.Υ.ΘΕ,

Μπαρμπούτης Τάσος, πολιτικός μηχανικός, μέλος ΔΣ ΕΘΕΜ, πρ. γραμματέας ΤΕΕ/ΚΔΘ, μέλος Ε.Δ.Υ.ΘΕ

ΠΗΓΗ : ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Λάρισας

Όλες τις ερωτήσεις της ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ της Δευτέρας («Ε.τ.Δ.»), από 20/9/2021 μέχρι σήμερα, με τις σχετικές απαντήσεις της Επιτροπής για την Διεκδίκηση επίλυσης  Υδατικού προβλήματος Θεσσαλίας (Ε.Δ.Υ.ΘΕ.) μπορείτε να βρείτε εδώ

Eνημερωθείτε για τα νέα του blog "Νερά - Γεωργία - Περιβάλλον" :

- Από την σελίδα μας στο fb

- Από την ομάδα μας στο fb  


 


Όχι άλλη παράταση στην λύση του υδατικού προβλήματος της Θεσσαλίας κύριε πρωθυπουργέ - (Κ. Γιαννακός - Κ. Γκούμας - Τ. Μπαρμπούτης)*

 


Τις  ημέρες αυτές ο πρωθυπουργός κ. Κυρ. Μητσοτάκης  θα βρεθεί στη Θεσσαλονίκη για τα εγκαίνια της ΔΕΘ και θα δώσει την εφ’ όλης της ύλης καθιερωμένη συνέντευξη τύπου.

Εκτός από τις ανακοινώσεις για τα μεγάλα θέματα της τρέχουσας συγκυρίας, στην περιοχή μας υπάρχει όπως φαίνεται  μια προσδοκία για κάποια δήλωση σχετικά με το υδατικό πρόβλημα και ιδίως τα εγκαταλειμμένα, από το 2010. έργα μεταφοράς νερού («εκτροπής») επί του Άνω Αχελώου.

Κάποιοι  μάλιστα προδικάζουν  πως ο κ. Μητσοτάκης θα επιχειρήσει να «διορθώσει» την περυσινή  αστοχία ανασκευάζοντας την θέση του περί «νομικών προβλημάτων» και άλλων αιτιάσεων, στην ανεπιτυχή  προσπάθεια  να δικαιολογήσει την στροφή  της κυβέρνησης (και του ιδίου προσωπικά) να μιμηθεί  την παρελκυστική τακτική των προηγουμένων (ΣΥΡΙΖΑ / ΑΝΕΛΛ) και να «παγώσει» αναιτιολόγητα τις διαδικασίες και τις εργασίες ολοκλήρωσης των έργων.

Δεν γνωρίζουμε εάν θα υποβληθεί σχετική ερώτηση στον κ. πρωθυπουργό.

Και παρότι ο τόπος μας «διψάει» για νερό άλλα και για ουσιαστικές επενδύσεις ( πρωτογενής τομέας, ενέργεια, ξηρασία, πλημμύρες κλπ.), είμαστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί απέναντι στο ενδεχόμενο  μιας ακόμη «θετικής» κυβερνητικής αντίδρασης για τα ημιτελή έργα Αχελώου.

Οι λόγοι είναι απλοί :

Με την παρατεταμένη απραξία στο θέμα αυτό (και όχι μόνο….), η αξιοπιστία των δηλώσεων και των υποσχέσεων από τους πολιτικούς, τα κόμματα  και ειδικά τους πρωθυπουργούς  δεν έχει απλώς τρωθεί, έχει σχεδόν εκλείψει.

Να θυμηθούμε ότι  η ΝΔ και ο κ. Μητσοτάκης είχαν υποσχεθεί την συνέχιση και ολοκλήρωση των έργων ;

Να θυμίσουμε ότι ο προηγούμενος πρωθυπουργός κ. Αλ. Τσίπρας είχε υποσχεθεί ότι θα «εξετάσει» την υδροηλεκτρική (ΥΗ)  αξιοποίηση των ημιτελών έργων και λίγους μήνες αργότερα οι υπουργοί του (Σταθάκης / Φάμελλος) τον «άδειασαν» επιλέγοντας (εν αγνοία του άραγε ;) τον εξοβελισμό του ΥΗΕ Συκιάς από τον ενεργειακό σχεδιασμό ;

Πότε κάποιος από αυτούς είχε το πολιτικό θάρρος να δώσει μια σαφή εξήγηση στους θεσσαλούς ;

Συνεπώς, εφόσον διανύουμε μια καθαρά προεκλογική περίοδο, ακόμη και οι πιο καλοπροαίρετοι πολίτες  δύσκολα θα δώσουν βάση στην ξαναζεσταμένη συνταγή καλλιέργειας ψεύτικων ελπίδων σχετικά  με τα έργα  Αχελώου.

Από την άλλη πλευρά ούτε  ο κ. Μητσοτάκης  θα ήταν διατεθειμένος να επιτρέψει αμφισβητήσεις για το οικολογικό προφίλ που τόσο συστηματικά προσπάθησε να  «χτίσει» όλα αυτά τα χρόνια.

Ούτε  επίσης  θα ήταν πρόθυμος, με τέτοιες δηλώσεις, να διαταράξει τις ισορροπίες σε άλλες περιοχές με αντίθετες προσδοκίες (πχ. Αιτωλοακαρνανία), όπου υπουργοί, βουλευτές και στελέχη (πολιτικά και αυτοδιοικητικά) της ΝΔ στην περιοχή  «αγωνίζονται» για την μη ολοκλήρωση των έργων, έχοντας αέρα στα πανιά τους από ψευδό - οικολογικές οργανώσεις, από  αντιεξουσιαστικές ομάδες  και φυσικά από τον ΣΥΡΙΖΑ, που χωρίς να δηλώνει τι προτείνει σχετικά με τα έργα αυτά (κατεδάφιση ; άλλο ;), συμπλέει με την ΝΔ στο ζήτημα αυτό !

Άραγε είχε ποτέ φανταστεί ο κ. Τσίπρας πως η στασιμότητα στα έργα Αχελώου, που συνειδητά κληροδότησε στην επόμενη κυβέρνηση, θα έβρισκε έναν τόσο «πρόθυμο» συνεχιστή της εγκληματικής   εγκατάλειψης έργων αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ ;

Σε αυτές λοιπόν τις συνθήκες, μια μόνο δήλωση θα είχε αξία από τον κ. Μητσοτάκη στην ΔΕΘ :  να δεσμευτεί ότι με πρωτοβουλία του και στα χρονικά όρια της παρούσας κυβέρνησης θα φέρει το θέμα  ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ για την λήψη μιας ΟΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ σχετικά με την ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ή την ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΗ των ημιτελών έργων (φράγμα Συκιάς και σήραγγα μεταφοράς προς Μουζάκι).

Σε μια τέτοια εξέλιξη, όλα τα κόμματα και ειδικά όσοι διεκδικούν την διακυβέρνηση, θα είναι υποχρεωμένοι να τοποθετηθούν με σαφήνεια σχετικά με τις προθέσεις τους και να κριθούν αναλόγως από το λαό.

Εκεί θα αποκαλυφθεί εάν και ποιοι, πράγματι ενδιαφέρονται να παραχθεί υδροηλεκτρική ενέργεια στη Συκιά και το Μουζάκι (και όχι  να παραπλανούν το λαό όπως έπραξε ως πρωθυπουργός ο κ. Τσίπρας), εάν επιλέγουν η όχι την ενίσχυση του υδατικού δυναμικού της κέντρο / ανατολικής Θεσσαλίας με μεταφορά υδάτων από την δυτική της πλευρά (όπως υποτίθεται ότι συμφωνεί ο κ. Μητσοτάκης), εάν και κατά πόσον είναι ειλικρινείς όταν αμφότεροι «στηρίζουν» την επιλογή για άρδευση 2,5 εκατομμυρίων στρεμμάτων (κάτι που χωρίς ενίσχυση είναι ανέφικτο και οδηγεί συνειδητά σε  οικολογικές καταστροφές).

Στη Βουλή  θα κριθεί ακόμη και η (υποτιθέμενη) οικολογική ευαισθησία των  δυο ηγετών  ώστε να εφαρμόσουν εκείνα που προβλέπονται στις  υπουργικές τους αποφάσεις για αποκατάσταση  των τεράστιων  συσσωρευμένων  ελλειμμάτων (ύψους 3 δις εκατ. κυβικών μέτρων νερού) στους υπόγειους υδροφορείς  χρησιμοποιώντας  αποθέματα  από υφιστάμενους (;) ταμιευτήρες, καθώς επίσης κατά πόσον αντιλαμβάνονται ότι η δημιουργία αποθεμάτων ασφαλείας για την αντιμετώπιση μιας (πολύ πιθανής) παρατεταμένης ξηρασίας, δεν επιτυγχάνεται χωρίς την αποθήκευση και μεταφορά υδάτων από τον Αχελώο (σε συνδυασμό με σύγχρονα μικρότερα έργα μεταφοράς, εξοικονόμησης και ταμίευσης νερού στα ημιορεινά).

Αντί λοιπόν ο κ. Μητσοτάκης και τα στελέχη της ΝΔ να «πετάνε την μπάλα στην εξέδρα», υποσχόμενοι την μελλοντική «επανένταξη» των έργων Αχελώου στο υπό αναθεώρηση Σχέδιο Διαχείρισης Υδάτων (το οποίο σημειωτέο ανατέθηκε μόλις πριν λίγους μήνες με μεγάλη καθυστέρηση (!), τυχαίο άραγε ;), θα είναι έντιμο και ηθικό μέσα στη Βουλή, μπροστά στο λαό, να τοποθετηθούν δεσμευτικά για το σύνολο των θέσεων τους σχετικά με το μείζον υδατικό - οικολογικό ζήτημα της Θεσσαλίας.

Έτσι, μεταξύ άλλων, θα περιορίσουν και την δυνατότητα τοποθετήσεων «διπλής ανάγνωσης» σαν αυτών του κ. Τσίπρα, που όλα αυτά τα χρόνια, ακόμη και όταν διέθετε πλειοψηφία στη Βουλή, απέφυγε  την σχετική συζήτηση  και, σε ένα τόσο μεγάλο θέμα, επέλεξε να αλλάξει την επί τριάντα χρόνια ακολουθούμενη πολιτική της χώρας με μια απλή υπουργική απόφαση (Φάμελλος, 2017), επιδεικνύοντας περιορισμένο σεβασμό στις δημοκρατικές κοινοβουλευτικές διαδικασίες, εξυπηρετώντας προφανώς μικροπολιτικές σκοπιμότητες.

Και να θυμίσουμε πως ενώ για το ΥΗ έργο Συκιάς (μετά το σχετικό παραμύθιασμα στη Λάρισα / προσυνέδριο ΣΥΡΙΖΑ 2017) αποφάσισαν να το καταργήσουν, αντιθέτως  τάχθηκαν θετικά (άλλοτε ευθέως, άλλοτε δια της σιωπής) σε ανάλογες ιδιωτικές επενδύσεις  ΥΗΕ επί του Αχελώου (Αμφιλοχία, Αυλάκι, Δαφνοζωνάρα, όλα έργα της ΤΕΡΝΑ).

Εκεί προφανώς η  ΥΗ ενέργεια  ήταν…..πράσινη και περιβαλλοντικά αβλαβής !

Τέλος αξίζει να  σημειώσουμε  πως η ΝΔ, το 2010 στην αντιπολίτευση, διαμαρτυρήθηκε γιατί από την τότε κυβέρνηση δεν είχε γίνει δεκτό το αίτημα της ΠΑΣΕ Αχελώου για συνάντηση με τον  πρωθυπουργό (δες πρακτικά Βουλής, επερώτηση βουλευτών της ΝΔ, 3/5/2010) !

Και ο επικεφαλής των βουλευτών της ισχυρίσθηκε πως το δημόσιο συμφέρον «επιβάλλει την ολοκλήρωση της επένδυσης της σήραγγας για να μην καταρρεύσει» (σημ. : το απαίτησε κάποιος βουλευτής της ΝΔ από την σημερινή κυβέρνηση ή μήπως από τότε οι κίνδυνοι κατάρρευσης έχουν…. εκλείψει ;) και κατακεραύνωνε την τότε κυβέρνηση απαιτώντας να «εκδηλώσει καθαρά την πολιτική βούληση για την ολοκλήρωση του έργου» καθώς και «ξεκάθαρη δέσμευση κι όχι αμφίσημες δηλώσεις και χρησμούς….για να αποτραπούν οι δυσμενείς εξελίξεις που …..απειλούν το έργο…». Τα σχόλια περιττεύουν….

Συμπερασματικά, μετά από τόσες άκαρπες κυβερνητικές περιόδους, θα ήταν, έστω και την τελευταία ώρα, μέγιστη η συνεισφορά του κ. Μητσοτάκη να φέρει το θέμα στην ολομέλεια της Βουλής για δεσμευτικές αποφάσεις.

Όλα τα άλλα είναι περιττά, ανώφελα, χιλιοειπωμένα και άκρως αναξιόπιστα.

*Γιαννακός Κώστας, γεωπόνος, πρόεδρος Γεωπονικού Συλλόγου Λάρισας, μέλος Ε.Δ.Υ.ΘΕ,

*Γκούμας Κώστας, γεωπόνος, πρ. Δ/ντής Εγγείων Βελτιώσεων, πρ. πρόεδρος ΓΕΩΤΕΕ/Κεντρικής Ελλάδας, μέλος Ε.Δ.Υ.ΘΕ,

*Μπαρμπούτης Τάσος, πολιτικός μηχανικός, μέλος ΔΣ ΕΘΕΜ, πρ. γραμματέας ΤΕΕ/ΚΔΘ, μέλος Ε.Δ.Υ.ΘΕ

 Eνημερωθείτε για τα νέα του blog "Νερά - Γεωργία - Περιβάλλον" :

- Από την σελίδα μας στο fb

- Από την ομάδα μας στο fb  

Η υποδειγματική οργάνωση του ΤΟΕΒ Ταυρωπού - Του Φάνη Γέμτου*

 


Έχω γράψει πολλές φορές για την ανάγκη αξιολόγησης των πάντων στη χώρα αν θέλουμε να πάμε μπροστά. Η αξιολόγηση ενισχύει αυτούς που δουλεύουν σωστά και τους βοηθά να βελτιώνονται συνεχώς, ενώ βοηθά τους υπόλοιπους να βρουν τα σημεία που δεν λειτουργούν σωστά και να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους με συνολικό όφελος για τους ίδιους και τη χώρα.

Είναι ενδιαφέρον ότι σε κάποιους χώρους, όπως στα ΑΕΙ, αυτό έγινε πραγματικότητα (χάρη στην υπουργό Παιδείας Γιαννάκου) και γίνεται σε τακτά διαστήματα.

Στην Καθημερινή της 17ης-7-22 διάβασα μια συνέντευξη του καθηγητή του Χάρβαρντ κ. Αρβανίτη – Τσάκωνα, προέδρου του ΕΣΕΤΕΚ (Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας, Τεχνολογίας και Καινοτομίας) ότι μέχρι τον Αύγουστο θα έχει γίνει και η αξιολόγηση των Ερευνητικών Κέντρων της χώρας. Βέβαια άλλες αξιολογήσεις μάλλον ξεχάστηκαν όπως των μελών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αλλά και των δημόσιων υπαλλήλων.

Ο Υπουργός Εσωτερικών ανακοίνωσε έναν κώδικα δεοντολογίας. Είναι υποκατάστατο της αξιολόγησης; Δεν το κατάλαβα. Γενιά, ένα βήμα μπροστά και δύο πίσω.

Υπάρχουν όμως και εξαιρέσεις. Πριν λίγες μέρες είχα τη χαρά να επισκεφτώ τον ΤΟΕΒ Ταυρωπού στα γραφεία του στην Καρδίτσα. Με έκπληξη είδα την έκθεση πεπραγμένων που η διοίκηση του οργανισμού κατέθεσε στη Γ.Σ. του 2022. Ένας τόμος 134 σελίδων (με επιπλέον παραρτήματα με την ανάλυση των οικονομικών στοιχείων) που έχει μια ανάλυση όλης της δράσης του Οργανισμού τον προηγούμενο χρόνο.

Οι δραστηριότητες και τα αποτελέσματα της διαχείρισης του οργανισμού είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακά και θέλω να σας τα παρουσιάσω ως ένα υπόδειγμα οργάνωσης αγροτικού οργανισμού.



Πρώτο στοιχείο που με εντυπωσίασε είναι η κατανομή της χρήσης των χωραφιών του Οργανισμού εκτάσεως πείρου 115.000 στρεμμάτων. Το 18,5% το 2020 και το 17% το 2021 είναι στην αγρανάπαυση ! Εκπληκτικό ! 

Όταν σχεδόν ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι δεν καλύπτουν τις στοιχειώδεις διατροφικές ανάγκες τους, σε μια περιοχή με καλής ποιότητας και φθηνό επιφανειακό νερό σχεδόν το 1/5 δεν καλλιεργείται ! 

Αυτό είναι στον κανονισμό της ΕΕ για το «πρασίνισμα» και τη προστασία του περιβάλλοντος. 

Μου φαίνεται υπερβολικό ! 

Ρωτώντας κατάλαβα ότι αυτό μπορεί να αποφευχθεί αν έχουμε 5% των εκτάσεων με ψυχανθή. Μια πολιτική που ακολουθούν οι αγρότες της Λάρισας και το αποφεύγουν. Μου φαίνεται πολύ λογικότερο.

Καλλιέργειες : κυρίως βαμβάκι και καλαμπόκι 55% , χειμερινά σιτηρά 14%, ψυχανθή 8%, Αμπέλια 120 στρ., δένδρα 537 στρ. και διάφορα άλλα 550 στρ. Σχεδόν 1,5% καλλιέργειες υψηλής αξίας.

Λίγο απογοητευτικό για μια χώρα με το κλίμα μας και με τις αγορές της Ευρώπης ανοιχτές για τα οπωροκηπευτικά μας.

Εντυπωσιακά είναι τα οικονομικά αποτελέσματα του ΤΟΕΒ. Ο Οργανισμός φαίνεται ότι καταφέρνει να εισπράττει το μεγαλύτερο μέρος των εισφορών των αγροτών. Βέβαια πάντα υπάρχουν και κάποιοι μη συνεπείς, αλλά φαίνεται να περιορίζονται. 

Ένα από τα σημαντικά έργα διαχείρισης του Οργανισμού είναι η παρακολούθηση της λειτουργίας του δικτύου με ηλεκτρονικά μέσα. Οι υδρονομείς εφοδιασμένοι με κινητά τηλέφωνα καταγράφουν άμεσα τα χωράφια που αρδεύονται με τις καλλιέργειές τους. Τα στοιχεία μεταφέρονται άμεσα στα γραφεία του Οργανισμού (διά μέσου του «σύννεφου») οπότε υπάρχει πλήρης έλεγχος και διασταύρωση στοιχείων. Αυτό αποτρέπει οποιαδήποτε πελατειακή σχέση που μπορεί να αναπτυχθεί. Σημειώνω ότι ένα σοβαρό πρόβλημα των ΤΟΕΒ είναι η δυσκολία σύνδεσης των καλλιεργητών με τα χωράφια. 

Ο Οργανισμός γνωρίζει τους ιδιοκτήτες, αλλά όχι αυτούς που τα καλλιεργούν που πρέπει να πληρώσουν και τα τέλη. Πάγιο αίτημα των ΤΟΕΒ να τους επιτρέπεται η χρήση των δεδομένων του ΟΠΕΚΕΠΕ που θα τους έλυνε το πρόβλημα. Υποθέτω ότι κάποια επιτροπή προσωπικών δεδομένων ή η συνήθης ελληνική γραφειοκρατία δεν θα το επιτρέπει. Φαντάζομαι θα μπορεί να βρεθεί μια λύση για να βοηθήσει τη σωστή λειτουργία των Οργανισμών.

Ο Οργανισμός παρουσιάζει σημαντικά θετικά αποτελέσματα, κάτι που του επιτρέπει από τη μια πλευρά να έχει σημαντικό αποθεματικό ύψους πάνω από 400.000 €, ενώ κάθε χρόνο επενδύει σε εξοπλισμό για τη συντήρηση του δικτύου του. 

Το 2021 αγοράστηκαν ένας εκσκαφέας και ένα drone, ενώ το 2020 ένα γκρέιντερ (ισοπέδωσης γαιών) για να στρώνει το οδικό δίκτυο της περιοχής ελέγχου του και παλαιότερα μηχανήματα καθαρισμού χόρτων κ.λπ. Επιπλέον δόθηκαν χρήματα για την εκπόνηση της μελέτης του δικτύου κλειστών αγωγών που θα αποτελέσει τη βάση του νέου έργου – υποδείγματος για τη χώρα καλής διαχείρισης και εξοικονόμησης νερού. Σημειώστε ότι με δικά του έξοδα ο Οργανισμός έκανε μια τεράστια μελέτη του έργου και χάρη σε αυτή θα είναι το πρώτο έργο ΣΔΙΤ που θα προκηρυχθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης. Μια άλλη σημαντική επιτυχία για τον Οργανισμό.

Καταλήγοντας θέλω να εκφράσω την άποψη ότι είναι δυνατή η σωστή οργάνωση και διαχείριση αγροτικών οργανισμών και συνεταιρισμών. Κρίσιμα στοιχεία είναι αρχικά το μέγεθος του Οργανισμού. Οι μεγάλοι οργανισμοί έχουν δυνατότητα να πληρώσουν επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό για να κάνουν και σωστή οργάνωση. Θα πρέπει να φύγουμε από τη λογική του Προέδρου που ταυτόχρονα είναι και διευθυντής και επιστήμονας και λογιστής και όλα τα άλλα. Το διοικητικό συμβούλιο να ορίζει του στόχους και να ελέγχει την υλοποίηση από το προσωπικό, αξιολογώντας τις επιδόσεις του.

Έτσι θα κάνουμε οργανώσεις αγροτών ζωντανές, ικανές να βοηθήσουν πραγματικά τα μέλη τους τόσο με βελτίωση καλλιεργητικών πρακτικών (κοινή χρήση εξοπλισμού, ευφυής γεωργία) όσο και στην εμπορία των προϊόντων του ώστε να προοδεύσουν τα μέλη τους και η χώρα.

* Φάνης Γέμτος, γεωπόνος, ομότιμος καθηγητής  του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

ΠΗΓΗ : ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Λάρισας

 Eνημερωθείτε για τα νέα του blog "Νερά - Γεωργία - Περιβάλλον" :

- Από την σελίδα μας στο fb

- Από την ομάδα μας στο fb  

Η απουσία πολιτικής και έργων υδάτων καθιστά δισεπίλυτη την αντιμετώπιση της διατροφικής κρίσης - Ε.Δ.Υ.ΘΕ*

 


ΕΡΩΤΗΣΗ :  Ανάμεσα στις απειλές που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια, η ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΚΡΙΣΗ, σε συνδυασμό με τις ενεργειακές ελλείψεις και (κυρίως) την ξηρασία, καθιστά ιδιαίτερα ευάλωτη την ΕΕ συνολικά και τη χώρα μας ειδικότερα.

Κατά πόσο τα κέντρα αποφάσεων της ΕΕ  συνδέουν την ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΚΡΙΣΗ  με το υδατικό πρόβλημα ;

Και εφόσον η περιοχή μας αποτελεί το μεγαλύτερο και σημαντικότερο κέντρο πρωτογενούς παραγωγής, τι σχεδιάζουν και τι θα πρέπει να διεκδικούν  οι αρμόδιοι για την Θεσσαλία κατά την άποψη της Ε.Δ.Υ.ΘΕ ;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ (Α΄ ΜΕΡΟΣ) :

Μια συνοπτική δήλωση (από ένα υπεύθυνο πολιτικό της χώρας μας) στο ερώτημα σας θα μπορούσε να είναι η ακόλουθη  δήλωση : «….δεδομένου ότι διακυβεύονται τα διατροφικά μας συστήματα, είναι απολύτως απαραίτητο να εγγυηθούμε το νερό για….την ασφάλεια (τους) ». Επίσης απαιτείται «….κινητοποίηση …..για κατασκευή συλλογικών υποδομών….. όχι μόνο για την διαθεσιμότητα νερού αλλά και (την) αποτελεσματική χρήση (του) ». Στόχος είναι να υπάρξει «στρατηγική αυτονομία της ΕΕ στον τομέα των τροφίμων» και να «….θωρακίσουμε το ευρωπαϊκό σύστημα τροφίμων».

Όχι, η δήλωση αυτή δεν έγινε (παρότι θα ήταν επιβεβλημένη) από κάποιο Έλληνα πολιτικό.

Ανήκει στην Υπουργό Γεωργίας της Πορτογαλίας κα Μαρία ντο Σέου Αντούνες, μιας χώρας με πολλά κοινά προβλήματα και  χαρακτηριστικά με την δική μας (ημίξηρες περιοχές της Ευρώπης, φτωχές χώρες της ΕΕ κλπ). 

Η αυτονόητη αγωνία της Υπουργού εκφράστηκε δημοσία σε πρόσφατη σύνοδο των ομολόγων της στην ΕΕ (ypaithros.gr, 30/7/22).

Αλλά και στην περυσινή (2021) Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνέδριου αναφέρεται χαρακτηριστικά : «Διαπιστώσαμε ότι οι γεωργικές πολιτικές ΔΕΝ ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΙΖΟΝΤΑΝ συστηματικά με την πολιτική της ΕΕ για τα ύδατα» (σελ. 5) και πως «οι στόχοι της πολιτικής υδάτων της ΕΕ θα πρέπει να ενσωματωθούν καλυτέρα σε άλλους τομείς πολιτικής, όπως ο ΕΠΙΣΙΤΙΣΜΟΣ  ΚΑΙ Η ΓΕΩΡΓΙΑ» (σημ. : δικές μας οι επισημάνσεις).

Είναι προφανές πως  πριν τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις κυρώσεις  κατά της Ρωσίας, ο διατροφικός τομέας δεν απασχολούσε τόσο πολύ τις κυρίαρχες (πολιτικά  και οικονομικά) χώρες της ΕΕ, ούτε η ανάγκη εισαγωγής τροφίμων επηρέαζε ιδιαίτερα τα πολύ «άνετα» (πλεονασματικά) εμπορικά τους ισοζύγια.

Και στο βαθμό που δεν υπήρχε ισχυρή πίεση από «μικρότερους» και λιγότερο σημαντικούς εταίρους για έργα σημαντικής κλίμακας και εμβέλειας που θα σχετίζονταν με  την Γεωργία (ταμιεύσεις νερού, μεταφορά και διανομή υδάτων για αρδεύσεις), η επικέντρωση του υδατικού τομέα περιορίζονταν κυρίως στην περιβαλλοντική κατάσταση των οικοσυστημάτων, σε θέματα πλημμυρών κλπ.

Τώρα που οι γεωπολιτικές συνθήκες έχουν μεταβληθεί, τώρα που η ξηρασία δεν «χαρίζεται» ούτε στους κέντρο-βόρειους εταίρους, βγαίνουν στην επιφάνεια οι αδυναμίες της υδατικής πολιτικής στην ΕΕ και στη χώρα μας, που τόσο καιρό, με ιδιαίτερη επιμονή και τις λίγες δυνάμεις που διαθέτουμε, αναδεικνύουμε συστηματικά και διεκδικούμε ΑΜΕΣΕΣ λύσεις. Άραγε πόσο το θέμα αυτό απασχολεί τους δικούς μας πολίτικους εκπροσώπους ;

Ποσό σοβαρά λαμβάνουν υπόψη τους κίνδυνους από την έλλειψη αγαθών και την περαιτέρω (αναγκαστικά) επιβάρυνση του ελλειμματικού εμπορικού ισοζυγίου που, εκτός από την ενέργεια, διευρύνεται πλέον και από την διατροφική ανεπάρκεια ; (Και εάν για τις ισχυρές χώρες η παράμετρος αυτή έχει μια αξία, στην περίπτωση μας η σημασία της πολλαπλασιάζεται !).

Η αρχική μας αίσθηση (και δεν νομίζουμε πως τους αδικούμε….) είναι ότι τα όσα  παραθέσαμε στα προηγούμενα, για τη χώρα μας πιθανότατα είναι «μηνύματα χωρίς αποδέκτες».

Στην  Θεσσαλία (και την Ελλάδα γενικότερα), λόγω των κλιματικών χαρακτηριστικών, οι γεωργικές καλλιέργειες και, κυρίως, οι αποδόσεις τους και η ανταγωνιστικότητα των προϊόντων, εξαρτώνται σε μέγιστο βαθμό από τις αρδεύσεις.



Και, παρά τα μεγάλα λόγια των κυβερνώντων και τις αδέξιες ψευτοδιαμάχες ανάμεσα στους μονομάχους της εξουσίας, η κατάσταση του αρδευτικού τομέα (και στο σκέλος της προσφοράς νερού, αλλά και σε εκείνο της μείωσης των καταναλώσεων / εξοικονόμησης) παραμένει στα επίπεδα παλαιοτέρων δεκαετιών και, σίγουρα, πίσω από τις ανάγκες που οι ίδιοι οι μονομάχοι προσδιορίζουν με τις κατά καιρούς υπουργικές τους αποφάσεις [πχ. Σχέδια Διαχείρισης Υδάτων 2014 και 2017, στα οποία ορίζεται ότι οι αρδευόμενες εκτάσεις μπορούν να εκτείνονται  στα όρια των 2,5 εκατ. στρεμμάτων (!), συνθήκη  που αναμφισβήτητα, από υδατικής απόψεως,  παραβιάζει την φέρουσα ικανότητα του Υδατικού Διαμερίσματος Θεσσαλίας (ΥΔΘ) και των επιμέρους οικοσυστημάτων του, κατά μείζονα λόγο που δεν έχει ολοκληρωθεί η ενίσχυση – μεταφορά υδάτων από τον Αχελώο].

Και παρά τους προφανείς κίνδυνους, το 2010 διακοπήκαν τα έργα μεταφοράς νερού από τον Αχελώο, ενώ  παράλληλα ΟΥΤΕ ΕΝΑ νέο σημαντικό έργο ταμίευσης (και ταυτόχρονα αντιπλημμυρικής προστασίας) που επί δεκαετίες διεκδικούμε ΔΕΝ  προστέθηκε στο υδατικό μας δυναμικό (πχ. Μουζάκι, Πύλη, Νεοχωρίτης, Ελασσόνα κλπ.).

Ομοίως, όλα αυτά τα χρόνια δεν  δημιουργήθηκε ένας αξιόλογος αριθμός σύγχρονων αρδευτικών έργων μεταφοράς - διανομής νερού (κλειστά δίκτυα, ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου, καλή διοίκηση κλπ.), που θα συνέβαλαν αποφασιστικά στον αγώνα για εξοικονόμηση.

[Σημ. : πριν τρεις μήνες ανακοινώθηκε η ένταξη δυο σημαντικών έργων, όπως αυτά του ταμιευτήρα επί του Ενιπέα Φαρσάλων και του νέου αρδευτικού δικτύου του ΤΟΕΒ Ταυρωπού, που αμφότερα υπηρετούν τους παραπάνω στόχους. Αναμένουμε με ενδιαφέρον την συνέχεια, με την ελπίδα της σύντομης υλοποίησης των δεσμεύσεων].

Και στην συνολική εικόνα θα πρέπει να προσθέσουμε (ενόψει και της επερχόμενης κλιματικής κρίσης) δυο ακόμη βασικές παραμέτρους, αυτές της ΞΗΡΑΣΙΑΣ και του ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ οι οποίες  ολοένα και περισσότερο «υπενθυμίζουν» στους αρμόδιους (που συχνά το αγνοούν συνειδητά…) την υπέρβαση των ορίων (με βάση τους διαθέσιμους υδατικούς πόρους στο ΥΔΘ) και την ανάγκη αναπροσαρμογής πολιτικών και στόχων σχετικά με το μέιζον υδατικό πρόβλημα Θεσσαλίας, όπως (ενδεικτικά) την ανάγκη δημιουργίας πρόσθετων αποθεμάτων για περίπτωση παρατεταμένης ξηρασίας και  για υποκατάσταση μεγάλου μέρους των καταστροφικών για τα οικοσυστήματα γεωτρήσεων.

Για τις δύο αυτές παραμέτρους θα αναφερθούμε αναλυτικά στο επόμενο σημείωμα μας (Β΄ ΜΕΡΟΣ).

*Γιαννακός Κώστας, γεωπόνος, πρόεδρος Γεωπονικού Συλλόγου Λάρισας, μέλος Ε.Δ.Υ.ΘΕ,

*Γκούμας Κώστας, γεωπόνος, πρ. Δ/ντής Εγγείων Βελτιώσεων, πρ. πρόεδρος ΓΕΩΤΕΕ/Κεντρικής Ελλάδας, μέλος Ε.Δ.Υ.ΘΕ,

*Μπαρμπούτης Τάσος, πολιτικός μηχανικός, μέλος ΔΣ ΕΘΕΜ, πρ. γραμματέας ΤΕΕ/ΚΔΘ, μέλος Ε.Δ.Υ.ΘΕ

ΠΗΓΗ : ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Λάρισας

Όλες τις ερωτήσεις της ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ της Δευτέρας («Ε.τ.Δ.»), από 20/9/2021 μέχρι σήμερα, με τις σχετικές απαντήσεις της Επιτροπής για την Διεκδίκηση επίλυσης  Υδατικού προβλήματος Θεσσαλίας (Ε.Δ.Υ.ΘΕ.) μπορείτε να βρείτε εδώ

Eνημερωθείτε για τα νέα του blog "Νερά - Γεωργία - Περιβάλλον" :

- Από την σελίδα μας στο fb

- Από την ομάδα μας στο fb  


Δημοφιλέστερες Αναρτήσεις