Καλώς τον…. (Φάνης Γέμτος - Κώστας Γκούμας - Τάσος Μπαρμπούτης)*



Επίσκεψη στο μπλόκο Νίκαιας πραγματοποίησε ο Γιάννης Βαρουφάκης (ΓνΒ), ως αρχηγός του κόμματος ΜεΡΑ25, για να συζητήσει με τους αγρότες που βρίσκονται σε κινητοποιήσεις.

Είχε ξαναβρεθεί στην περιοχή μας πριν αρκετούς μήνες (30/6/2021). Και τότε, κατά την σύντομη παρουσία του στην καρδιά του θεσσαλικού κάμπου, στο κέντρο της αγροτικής παραγωγής της χώρας μας, μίλησε για διάφορα θέματα, καθόλου όμως για τους αγρότες, τον διατροφικό τομέα, το υδατικό πρόβλημα, τους μεγάλους περιβαλλοντικούς (και όχι μόνο) κινδύνους που μας απειλούν.

Το σχολιάσαμε τότε, με πικρία προφανώς (δες ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, 7/7/2021).

Τώρα λοιπόν, που τα μπλόκα προσφέρουν δημοσιότητα, ξαναβρέθηκε στην περιοχή μας με «αγροτική» agenda και μπόλικα επαναστατικά συνθήματα όπως «ρήξη» με την Ευρωπαϊκή Ένωση, βολές κατά της «ολιγαρχίας» κλπ.

Επιπλέον η Επιτροπή  Διεκδίκησης επίλυσης  Υδατικού προβλήματος Θεσσαλίας (Ε.Δ.Υ.ΘΕ) επισκέφθηκε στα μέσα Ιουνίου 2021 στην Βουλή,  την κοινοβουλευτική ομάδα του κόμματος αυτού, τους παρουσιάσαμε τα προβλήματα των υδάτων και τις διεκδικήσεις μας (οι οποίες ως γνωστόν συνδέονται άμεσα με τις αγροτικές διεκδικήσεις). 

Όμως, η μόνη απάντηση που με απόλυτη σαφήνεια λάβαμε από τον βουλευτή τους κ. Κρίτωνα Αρσένη ήταν ότι τάσσονται «κατά» της εκτροπής Αχελώου !

Και όταν τον ρωτήσαμε τι θα πρέπει να γίνει, εφόσον τα έργα αυτά ήδη έχουν σε μεγάλο βαθμό κατασκευασθεί, ως μόνη επιλογή θεώρησε την κατεδάφισή τους και την αποκατάσταση του τοπίου !

Έτσι αντιλαμβάνονται στο κόμμα αυτό τα τεράστια προβλήματα με τα νερά στη Θεσσαλία, ως ένα πόλεμο κατά της εκτροπής Αχελώου !

Κατά τα λοιπά, στις ανάγκες άρδευσης, στην πολιτική παραμονής του αγροτικού πληθυσμού στις καλλιέργειές τους, στην απειλή της ξηρασίας και άλλα παρόμοια θέματα, για το ΜεΡΑ25 ισχύει το «γαία πυρί μειχθήτω» …

Όπως διαβάσαμε στο προχθεσινό ρεπορτάζ των ΜΜΕ, ο κ. ΓνΒ επέμεινε στην εκτόξευση των τιμών ενέργειας και γενικότερα στην ανάγκη μείωσης του υψηλού κόστους παραγωγής. Τα «έχωσε» κυριολεκτικά στην κυβέρνηση και τους «ολιγάρχες» της ενέργειας, λόγια που ακούγονται ευχάριστα από πολλούς.

Όμως, όπως καλά γνωρίζουμε όσοι ζούμε στον τόπο αυτό, εκτός από το κόστος παραγωγής, το άλλο μεγάλο πρόβλημα είναι το χαμηλό εισόδημα των αγροτών, ένα ζήτημα που, σε μεγάλο βαθμό, συνδέεται με τους περιορισμένους υδατικούς πόρους της περιοχής μας. Για το θέμα αυτό, όχι μόνο δεν ακούσαμε παρόμοιες επαναστατικές υπερβολές (όπως έπραξε για την ενέργεια), αλλά δεν είπε ούτε μία λέξη ο κ. ΓνΒ.

Μήπως λοιπόν για το θέμα αυτό διαθέτει κάποια άλλη μαγική εναλλακτική πρόταση και γι’ αυτό δεν μπαίνει στον κόπο να ασχοληθεί με το (κρίσιμο για εμάς) υδατικό πρόβλημα ;

Και μιας και αναφέρθηκε στο ενεργειακό ζήτημα πνέοντας μένεα κατά των «ολιγαρχών», θα του θυμίσουμε πως είναι ένας από τους λόγους που παραμένουν σε εκκρεμότητα τα έργα Αχελώου (η πολύπαθη Μεσοχώρα και η ημιτελής Συκιά) είναι ακριβώς γιατί ισχυρά συμφέροντα του τομέα της ενέργειας «ενοχλούνται» από την υδροηλεκτρική παραγωγή ενέργειας, η οποία τους περιορίζει τον χώρο επιχειρηματικής δράσης και κερδοφορίας που απολαμβάνουν από την αξιοποίηση των  λοιπών  ΑΠΕ (αιολικά, φωτοβολταϊκά).

Μήπως τελικά, λέμε τώρα, κάποιοι από τον χώρο του στηρίζουν (αντικειμενικά) τους «ολιγάρχες», την ίδια ώρα που ο αρχηγός τους δημοσίως τους πετροβολά ;

Τέλος ο κ. ΓνΒ αναφέρθηκε και στους δημοσιονομικούς περιορισμούς και υπαινίχθηκε ότι αυτοί προβάλλονται από την κυβέρνηση μόνο όταν έχουν να κάνουν με αιτήματα του λαού, ζητώντας μάλιστα να υπάρξει «λαϊκό μέτωπο» (!) για όσους κυβερνούν με τέτοιους όρους.

Ας μας εξηγήσει όμως, όταν το ΜεΡΑ25 προτείνει την κατεδάφιση των έργων Αχελώου, για την οποία σημειωτέο θα απαιτηθούν 100- 200 εκατ. ευρώ, από που θα βρεθούν τα απαραίτητα χρήματα ; Πάλι ο λαός μας δεν θα επιβαρυνθεί ;

Ή μήπως τότε η επιβάρυνση θα είναι ευπρόσδεκτη από το «λαϊκό μέτωπο» του κ. ΓνΒ , επειδή εκείνος θεωρεί «ιερό» τον σκοπό της καταστροφής του πολύτιμου αυτού έργου και την απεμπόληση μίας επένδυσης εκατοντάδων εκατ. ευρώ ;

Και επιτέλους, τα τοπικά στελέχη του κόμματος αυτού, πως αποδέχονται τους ανούσιους λεονταρισμούς του αρχηγού τους ;

Άντε να δούμε πόσα χρόνια θα περάσουν για να ακούσουμε από τον κ.ΓνΒ μία ουσιαστική και εποικοδομητική πρόταση για το υδατικό – περιβαλλοντικό πρόβλημα της Θεσσαλίας.

Μπορούμε να ελπίζουμε ;

*Γέμτος Φάνης,ομότιμος καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας,

*Γκούμας Κώστας, γεωπόνος, πρ. Δ/ντής Εγγείων Βελτιώσεων, πρ. πρόεδρος ΓΕΩΤΕΕ/Κ.Ε,

*Μπαρμπούτης Τάσος, πολιτικός μηχανικός, μέλος ΔΣ ΕΘΕΜ, πρ. γραμματέας ΤΕΕ/ΚΔΘ

Ενημερωθείτε για τα νέα του blog "Νερά - Γεωργία - Περιβάλλον" :

- Από την σελίδα μας στο fb

- Από την ομάδα μας στο fb  

Αναγκαίες άμεσα οι αναλύσεις νερών γεωτρήσεων - Ανησυχητικά ευρήματα από την περιοχή της Χάλκης - Φάνης Γέμτος*

 


Πριν από λίγες μέρες, ένας φίλος αγρότης από τη Χάλκη, μου έστειλε την ανάλυση του νερού μιας γεώτρησης που έχει και σκοπεύει να τη χρησιμοποιήσει για να ποτίσει έναν οπωρώνα αμυγδαλιάς. Μου ζήτησε να τον βοηθήσω στην εκτίμηση της ποιότητας του νερού και στην καταλληλόλητά του για άρδευση καλλιεργειών. Προσέτρεξα στις συμβουλές των φίλων εδαφολόγων που εμπιστεύομαι (Χουλιαράς και Πατέρας) και βρήκα την ευκαιρία να γράψω το σημείωμα αυτό.

Η ανάλυση έγινε από Εργαστήριο της περιοχής μας και μας δείχνει ότι το νερό έχει υψηλή ηλεκτρική αγωγιμότητα που υποδηλώνει αυξημένα άλατα, αλλά κυρίως σημαντική περιεκτικότητα σε χλώριο και χλωριούχο νάτριο.

Χλωριούχο νάτριο είναι το αλάτι της θάλασσας. Κατά τους εδαφολόγους η ανάλυση δεν είναι πλήρης, αλλά έπρεπε να περιλάβει και στοιχεία για ασβέστιο και μαγνήσιο που θα έκαναν σωστότερη την εκτίμηση. Η ύπαρξη όμως αυξημένων ποσοτήτων αλατιού είναι κρίσιμη. Το νάτριο μπορεί να κάνει μακροχρόνια ζημιά στο έδαφος και στις καλλιέργειες. Ουσιαστικά κάνει το νερό ακατάλληλο για άρδευση. Ο κίνδυνος είναι πραγματικός και πρέπει να αντιδράσουμε άμεσα. Το νάτριο είναι επικίνδυνο γιατί σε πρώτη φάση εκπλύνεται τον χειμώνα με τα νερά των βροχών. Ένα καλό στραγγιστικό δίκτυο μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο, αλλά μακροχρόνια θα γίνει η ζημιά στο έδαφος.

Μια πρώτη υποψία είναι ότι η ρύπανση των υπόγειων υδροφορέων που η ανεξέλεγκτη άντληση κατέβασαν υπερβολικά τη στάθμη των υπογείων υδάτων από είσοδο νερού της θάλασσας έφτασε στη Χάλκη αρκετά μακριά από τη θάλασσα. Έχω γράψει πολλές φορές για τον κίνδυνο καταστροφής της γόνιμης Ανατολικής πεδιάδας της Θεσσαλίας από χρήση ακατάλληλων νερών άρδευσης. Πολλές μελέτες και αναλύσεις νερών γεωτρήσεων έχουν μέχρι σήμερα δείξει ότι τα νερά είναι επικίνδυνα, αλλά μέχρι σήμερα κανείς δεν το έχει πάρει στα σοβαρά. Ένα ζοφερό μέλλον αναδεικνύεται για την Ανατολική Θεσσαλία.

Ένα μέρος των καλλιεργούμενων εκτάσεων (οι επικλινείς) καταστρέφεται από τη διάβρωση, ένα μέρος κινδυνεύει από χρήση ακατάλληλων υδάτων που μακροχρόνια θα το κάνουν ακατάλληλο για καλλιέργεια και ένα μέρος θα το αφαιρέσουμε από τη γεωργική παραγωγή μετατρέποντας γόνιμη γεωργική γη σε φωτοβολταϊκά πάρκα.

Και μέχρι τώρα το πολιτικό προσωπικό σφυρίζει αδιάφορα, καθώς όλα, ακόμη και η διατροφική κρίση, θα έρθουν αργότερα. Για την ώρα κερδίζουμε ψήφους.

Έχω γράψει πολλές φορές για τον κίνδυνο καταστροφής των εδαφών από τη διάβρωση (στον χάρτη με κόκκινο φαίνονται οι περιοχές που κινδυνεύουν από τη διάβρωση). Τα Υπουργεία Γεωργίας και Περιβάλλοντος αδιαφορούν. Μάλιστα το ΥΠΑΑΤ στις αρχές του 2019 φρόντισε να γίνει μελέτη που να υποδεικνύει ότι τα προγράμματα νιτρορρύπανσης, βιολογικής γεωργίας και οι εξισωτικές αποζημιώσεις περιορίζουν (!) τη διάβρωση.

Περιμένω να δω τι περιέχει το σχέδιο για τη νέα ΚΑΠ. Όλες οι μελέτες δείχνουν ότι οι καλλιέργειες φυτοκάλυψης σε συνδυασμό με περιορισμό της κατεργασίας του εδάφους με ιδανική την ακατεργασία αυξάνουν την αποθήκευση του άνθρακα στο έδαφος. Κρίσιμο στοιχεία για τη συμβολή της γεωργίας στη μείωση των ΑτΘ στην ατμόσφαιρα, αλλά και την προσαρμογή στις νέες καιρικές συνθήκες (καύσωνες, έντονες βροχοπτώσεις κ.λπ.).

Έχω περιγράψει σε προηγούμενα σημειώματα τον μηχανισμό της διάβρωσης του εδάφους που αρχίζει από το χτύπημα των σταγόνων της βροχής. Επομένως η προώθηση της χρήσης καλλιεργειών φυτοκάλυψης και μείωση της κατεργασίας του εδάφους θα είναι κρίσιμα στοιχεία μιας ανθρακο-δεσμευτικής γεωργίας. Για την ώρα το μόνο που διαρρέει το ΥΠΠΑΤ είναι συνδεδεμένες επιδοτήσεις σε μαλακό σιτάρι και κριθάρι και άλλες καλλιέργειες, χωρίς φυσικά να εξηγεί ποιο είναι το γενικό σχέδιο που προωθεί τις επιδοτούμενες καλλιέργειες.

Η χρήση ακατάλληλων νερών είναι ένα δεύτερο ουσιαστικό πρόβλημα που μπορεί να καταστρέψει γόνιμη γεωργική γη και να οδηγήσει σε ερημοποίηση της Θεσσαλίας. Κατά τη γνώμη μου πρέπει άμεσα να γίνει μελέτη με αναλύσεις των νερών των γεωτρήσεων. Κάποιος πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλία. Από τους Δήμους που πρέπει να προστατεύσουν τους δημότες τους - αγρότες, την Περιφέρεια (αιρετή και αποκεντρωμένη που έχει την ευθύνη διαχείρισης των υδάτων). Τα Υπουργεία δεν τα αναφέρω. Η Αθήνα είναι πολύ μακριά για να ενδιαφερθούν.

Η μακροπρόθεσμη λύση βέβαια είναι η αντικατάσταση των γεωτρήσεων με καλής ποιότητας και φθηνό επιφανειακό νερό που θα σταματήσει τις αντλήσεις και θα επιτρέψει την αποκατάσταση των υδροφορέων. Ήδη σε ένα τμήμα των περιοχών κοντά στον ταμιευτήρα της λίμνης Κάρλας, η παροχή νερού από το ταμιευτήρα θα σταματήσει την άντληση του νερού, αρκεί να μπορούμε να τον γεμίσουμε με νερό από τον Πηνειό. Θεωρητικά 80-90 εκατομμύρια κ. μ. νερού μπορούν να ποτίσουν 180.000 στρέμματα και να περιορίσουν τις αντλήσεις. Θα μπορέσουν να γίνουν οι απαραίτητοι εσωτερικοί ταμιευτήρες (Ενιπέας, Μουζάκι κ.λπ.) για να ταμιεύουν τα χειμερινά νερά, που περισσεύουν και χύνονται στη θάλασσα, τα οποία μαζί με μια ποσότητα νερού από τον Αχελώο θα λύσουν μακροχρόνια το πρόβλημα ;
Είναι προφανές από τα πιο πάνω ότι η Ανατολική Θεσσαλική πεδιάδα κινδυνεύει άμεσα από καταστροφή των γόνιμων και υψηλής παραγωγικότητας εδαφών της που θα οδηγήσουν σε ερημοποίηση.

Τι κάνουμε ;

*Φάνης Γέμτος, γεωπόνος, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

 Ενημερωθείτε για τα νέα του blog "Νερά - Γεωργία - Περιβάλλον" :

- Από την σελίδα μας στο fb

- Από την ομάδα μας στο fb  


Η κα Άννα Βαγενά και το υδατικό – περιβαλλοντικό πρόβλημα της Θεσσαλίας - (Κώστας Γκούμας - Τάσος Μπαρμπούτης)*

 


Όταν ο διάλογος για το υδατικό – περιβαλλοντικό πρόβλημα της Θεσσαλίας γίνεται με τεκμηρίωση και στοιχεία είναι εποικοδομητικός και αναδεικνύει τα ζητήματα εκείνα (που είναι πολλά) στα οποία συμφωνούμε και μπορούμε να προβάλλουμε από κοινού τις διεκδικήσεις μας. Σε αυτό το τελευταίο (διεκδικήσεις) κρίνεται και η αξιοπιστία των προθέσεων του καθενός.

Ευπρόσδεκτες λοιπόν αρκετές από τις θέσεις της, αγαπητής σε εμάς, κας Άννας Βαγενά (ΑΒ) που διατύπωσε σε πρόσφατη τοποθέτησή της τόσο στην συνάντηση εργασίας (που διοργάνωσε η ΠΕΔ Θεσσαλίας) όσο και σε σχετικό άρθρο της (ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, 21/2/2022).

Συγκεκριμένα :

1.  Χαιρετίζουμε την πρότασή της να συζητηθεί στην ολομέλεια της Βουλής το υδατικό πρόβλημα της Θεσσαλίας και μάλιστα σε επίπεδο αρχηγών. Αυτό ζητάμε εδώ και πολύ καιρό όλοι οι φορείς της Θεσσαλίας . Και γιατί όχι, άλλωστε, όταν πρόκειται για ένα κρίσιμο πρόβλημα ασφάλειας και οικολογικής ισορροπίας, κατά μείζονα λόγο όταν άλλα, ήσσονος σημασίας, ζητήματα γίνονται αντικείμενο συζήτησης στη Βουλή όπως για παράδειγμα ο… Φουρθιώτης (ή κάπως έτσι…). Θα θυμίσουμε όμως στην κα ΑΒ ότι ούτε στα τεσσεράμισι χρόνια διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έγινε παρόμοια ολοκληρωμένη συζήτηση στη Βουλή.

2. Απόλυτα εύστοχη η παρατήρηση της κας ΑΒ για απαράδεκτη κυβερνητική καθυστέρηση αναθεώρησης του Σχεδίου Διαχείρισης Λεκανών Απορροής Ποταμών (ΣΔΛΑΠ) Θεσσαλίας και μάλιστα μετά από σχεδόν τρία χρόνια διακυβέρνησης. Εφόσον έως σήμερα δεν έχει υπογραφεί ούτε καν η σύμβαση εκπόνησης του σχεδίου αυτού (σοβαρές οι ευθύνες του αρμόδιου ΥΠΕΝ κ. Σκρέκα), είναι προφανές ότι αυτό το σημαντικό εργαλείο χάραξης υδατικής πολιτικής, η κυβέρνηση Κυρ. Μητσοτάκη το «αναθέτει» στην κυβέρνηση που θα προκύψει από τις επόμενη εκλογές, κατά την θητεία της οποίας αναμένεται (μετά και την απαιτούμενη χρονοβόρα διαβούλευση) να εκδοθεί η σχετική Υπουργική Απόφαση.

3.    Πολύ σωστά η κα ΑΒ προκαλεί την κυβέρνηση να μας πει ποιο επιτέλους είναι το σχέδιό της για το Υδατικό Διαμέρισμα Θεσσαλίας, την κάλυψη των αναγκών άρδευσης κλπ. Αυτό ζητάμε και εμείς εδώ και τρία χρόνια και ακούμε γενικότητες (πχ. «ήπια» εκτροπή κλπ.), καθώς και υποσχέσεις που δεν συνοδεύονται από πολιτικές πράξεις.

Μετά όμως από τα παραπάνω, σκόπιμο είναι να σχολιάσουμε και κάποια σημεία της τοποθέτησης της κας ΑΒ, τα οποία στερούνται τεκμηρίωσης και (ίσως) ειλικρίνειας.

Ειδικότερα :

v  Δεν γίνεται από εμάς αποδεκτή η «απορία» της κας ΑΒ «γιατί δεν λειτούργησε» το ΥΗ έργο Μεσοχώρας. Το έργο αυτό έμεινε καθηλωμένο από το 2001 (21 χρόνια !) επειδή το πολεμούσαν με μίσος (κυριολεκτικά) οργανώσεις ψευτοοικολόγων, εύπορες ΜΚΟ (με επαγγελματική οργάνωση) που αυτοχαρακτηρίζονται «οικολογικές», μεμονωμένα επώνυμα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, τοπικιστές Αιτωλοακαρνάνες (μήπως τους πάρουμε τα νερά !), μια ασήμαντη μειοψηφία Μεσοχωριτών και όλα τα φιλικά προς τον ΣΥΡΙΖΑ ΜΜΕ (Αυγή  κλπ.). Το ΣτΕ γίνονταν αποδέκτης των προσφυγών όλων των παραπάνω και σταματούσε το «Φαραωνικό» έργο Μεσοχώρας !



Στο Περιφερειακό Συμβούλιο Θεσσαλίας (Φθινόπωρο 2015), το σχετικό αίτημα της ΔΕΗ για έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του έργου απορρίφθηκε από τους Περιφερειακούς συμβούλους του ΣΥΡΙΖΑ. Τελικά όμως, όταν το 2017 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ βρέθηκε μπροστά στην πρόκληση να το προχωρήσει ή να κατεδαφίσει το ολοκληρωμένο έργο (δεν υπήρχε άλλη λύση), επέλεξε τον δρόμο της λογικής (έστω και εάν το ΣτΕ, το 2020, ακύρωσε και αυτήν την απόφαση του κ. Φάμελλου για διοικητικές παραλείψεις).

Γνωστά όλα αυτά στην κα Βαγενά. Και με όλο το σεβασμό, το ερώτημα της για την Μεσοχώρα ελέγχεται για συνειδητή υποκρισία.

v  Ανάλογα ισχύουν και για το ερώτημα «γιατί δεν ολοκληρώθηκε το έργο της εκτροπής Αχελώου» (δηλαδή το φράγμα Συκιάς και η σήραγγα μεταφοράς). Ίδια η «σύνθεση» των αντιπάλων των «Φαραωνικών» έργων, ίδιο το «σκηνικό» με τις αποφάσεις του ΣτΕ. Και επειδή η κα ΑΒ αναφέρεται σε αυτές, ισχυριζόμενη ότι ο ΣΥΡΙΖΑ «εναρμονίζεται» με το ΣτΕ, θα την πληροφορήσουμε ότι η τελευταία απόφαση (26/2014) του ΣτΕ αναφέρεται στην ακύρωση της «εκτροπής» των 600 εκατ. κυβικών μέτρων νερού και των ταμιευτήρων Μεσοχώρας και Συκιάς, δηλαδή σε ένα σχεδιασμό ο οποίος σήμερα δεν υφίσταται !

Με άλλα λόγια, τα κόμματα που στο εξής θα διεκδικήσουν την κυβερνητική εξουσία, έχουν πλέον την δυνατότητα από μηδενική βάση (λαμβάνοντας υπόψη παρατηρήσεις παλαιοτέρων αποφάσεων του ΣτΕ) να επανεξετάσουν τον σχεδιασμό των έργων Αχελώου και να τοποθετηθούν καθαρά στην αναγκαιότητα ή μη ενίσχυσης του υδατικού μας δυναμικού (λεκάνης Πηνειού), ενώ παράλληλα οφείλουν να δεσμευθούν στον λαό για την ολοκλήρωση (ή αντίστοιχα την κατεδάφιση) των ημιτελών έργων του Αχελώου.

Και επειδή τα παιχνίδια και η υποκρισία περισσεύουν στο θέμα αυτό, ας μας εξηγήσει η κα ΑΒ, εφόσον ο ΣΥΡΙΖΑ έθεσε εκτός υδατικού σχεδιασμού (ΣΔΛΑΠ 2017), εκτός ενεργειακού (ΕΣΕΚ 2018), ακόμη και εκτός Χωροταξικού σχεδιασμού τα έργα εκτροπής Αχελώου, για ποιο λόγο όσο ήταν κυβέρνηση δεν προχώρησε στις αναγκαίες διαδικασίες κατεδάφισης αυτών των «μη χρήσιμων» έργων ;

Γιατί συνεχίζει να αποδέχεται τις καταστροφικές περιβαλλοντικές συνέπειες στο «μπαζωμένο» οικοσύστημα του Αχελώου ;

Γιατί παραγνωρίζει τους κινδύνους καταστροφών από τις πλημμύρες στην περιοχή, ενώ στην τοποθέτησή της η κα ΑΒ ανησυχεί δήθεν που «ακόμα η σήραγγα δεν έχει καθαριστεί» ; 

Τι είδους καθαρισμό χρειάζεται μία σήραγγα που δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί ;

Κλείνοντας, θα επιθυμούσαμε η κα Βαγενά να βοηθήσει έμπρακτα στην υλοποίηση των διεκδικήσεων των φορέων της Θεσσαλίας και της Ε.Δ.Υ.ΘΕ με τις οποίες, όπως προκύπτει, συμφωνούμε απόλυτα (πχ. έργα εξοικονόμησης νερού, νέοι ταμιευτήρες, προστασία οικοσυστημάτων, οικολογική αποκατάσταση υπόγειων υδροφορέων, άρδευση σε 2,5 εκατ. στρέμματα κλπ.).

Όσον αφορά δε στα έργα Αχελώου (που προφανώς είναι η μόνη βασική μας διαφωνία),  θα βοηθούσε ακόμη περισσότερο εάν, παρακάμπτοντας  τις προ-κατ ανακοινώσεις των συστημάτων επικοινωνίας του κόμματός της, μας ενημέρωνε υπεύθυνα τι θα πράξει ο ΣΥΡΙΖΑ εάν επανεκλεγεί. Θα αλλάξει τις θέσεις του (όπως έγινε με την Μεσοχώρα) και θα ολοκληρώσει τα έργα Αχελώου ή θα επιμείνει στην κατεδάφισή τους ;

Στα δύσκολα υπαρκτά διλήμματα, αγαπητή κα Βαγενά, οι συμπολίτες σας απαιτούν ειλικρίνεια και παρρησία, απορρίπτοντας το κρυφτούλι και την υποκρισία…

*Γκούμας Κώστας, γεωπόνος, πρ. Δ/ντής Εγγείων Βελτιώσεων, πρ. πρόεδρος ΓΕΩΤΕΕ/Κεντρικής Ελλάδας, μέλος Ε.Δ.Υ.ΘΕ,

*Μπαρμπούτης Τάσος, πολιτικός μηχανικός, μέλος ΔΣ ΕΘΕΜ, πρ. γραμματέας ΤΕΕ/ΚΔΘ, μέλος Ε.Δ.Υ.ΘΕ

Ενημερωθείτε για τα νέα του blog "Νερά - Γεωργία - Περιβάλλον" :

- Από την σελίδα μας στο fb

- Από την ομάδα μας στο fb  



Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει η κυβέρνηση για την επανεκκίνηση των ημιτελών έργων Αχελώου - Ε.Δ.Υ.ΘΕ*



ΕΡΩΤΗΣΗ : Στις θέσεις της Επιτροπής  Διεκδίκησης επίλυσης  Υδατικού προβλήματος Θεσσαλίας (Ε.Δ.Υ.ΘΕ) τίθεται ως  βασικό αίτημα  η συζήτηση στη Βουλή, με στόχο να ληφθεί μία οριστική απόφαση είτε για επανεκκίνηση, ολοκλήρωση και λειτουργία των ημιτελών έργων Άνω Αχελώου (φράγμα – ταμιευτήρας  Συκιάς και σήραγγα μεταφοράς υδάτων προς Μουζάκι), είτε για την κατεδάφιση των έργων αυτών.

Σε περίπτωση που η σημερινή (ή έστω μία επόμενη κυβέρνηση) επιχειρήσει την επανεκκίνηση των έργων, ποια κατά την γνώμη σας είναι τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει ;

 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Όπως όλοι πλέον έχουν αντιληφθεί, η υπόθεση των έργων μεταφοράς (εκτροπής) υδάτων από τον Αχελώο προς το Υδατικό Διαμέρισμα Θεσσαλίας -ΥΔΘ  είναι ένα καθαρά ΠΟΛΙΤΙΚΟ ζήτημα.

Συνεπώς, πριν από οποιαδήποτε ενέργεια από τα όργανα της Διοίκησης για επανεκκίνηση και ολοκλήρωση των έργων, απαιτείται προηγουμένως :

I.        Η επιβεβαίωση από το πολιτικό σύστημα του συνόλου των βασικών παραμέτρων που συνθέτουν την σκοπιμότητα της εκτροπής Αχελώου. Συγκεκριμένα πρέπει να γίνει αποδεκτό ότι παραμένει η ανάγκη ενίσχυσης του υδατικού δυναμικού του ΥΔΘ για κάλυψη των αρδευτικών αναγκών, η ανάγκη δημιουργίας υδατικών αποθεμάτων για αποκατάσταση των υπόγειων υδροφορέων που βρίσκονται στα όρια της οικολογικής κατάρρευσης (αλλά και ως «άμυνα» απέναντι σε φαινόμενα έντονης λειψυδρίας), η ανάγκη ανακούφισης των επιφανειακών οικοσυστημάτων (ποταμοί) που κάθε χρόνο «στεγνώνουν» από τις υπεραντλήσεις, η ανάγκη υποκατάστασης χιλιάδων γεωτρήσεων που καθιστούν αναποτελεσματική οποιαδήποτε προσπάθεια ελέγχου των αντλήσεων και της οικολογικής προστασίας και βεβαίως να συμφωνηθεί η παραγωγή της ιδιαίτερα πολύτιμης ενέργειας από ΑΠΕ (υδροηλεκτρική ενέργεια), είτε κατά τον ρου του Αχελώου (ΥΗΕ Συκιάς) είτε προς το ΥΔΘ (Μουζάκι, Μαυρομάτι) κλπ.), είτε και τα δύο.

Εάν οι παραπάνω σκοποί της μεταφοράς (εκτροπής) Αχελώου επιβεβαιωθούν (όπως εμείς ισχυριζόμαστε) και  γίνουν αποδεκτοί στο πολιτικό επίπεδο, τότε και ΜΟΝΟ ΤΟΤΕ έχει νόημα οποιαδήποτε περαιτέρω ενέργεια επανεκκίνησης.

Αντίθετα, εάν (υποθετικά) κριθεί ότι οι σκοποί αυτοί σήμερα δεν ισχύουν, τα ημιτελή έργα πρέπει να καθαιρεθούν (κατεδάφιση), να «απελευθερωθεί» η ροή του Αχελώου και να αποκατασταθεί το τοπίο στην περιοχή των έργων. Δυστυχώς έως σήμερα καμμιά κυβέρνηση δεν αναλαμβάνει πρωτοβουλία μιας τελεσίδικης  απόφασης, με αποτέλεσμα  η στασιμότητα να συνεχίζεται, με ότι αυτό συνεπάγεται ως προς τις επιπτώσεις στο οικοσύστημα του «μπαζωμένου» ποταμού, ως προς τους κινδύνους ανυπολογίστων ζημιών σε περίπτωση πλημμυρικών φαινομένων  και βεβαίως ως προς την αξιοπιστία της χώρας μας διεθνώς για την τριτοκοσμικού χαρακτήρα διαχείριση αυτής της υπόθεσης.

II.   Εάν υπάρξει απόφαση από την Βουλή και ισχύσουν οι προαναφερθέντες σκοποί, το επόμενο βήμα είναι ο επαναπροσδιορισμός του συνολικού έργου. Θυμίζουμε ότι η σημερινή κυβέρνηση αποδέχεται (στα λόγια) την μεταφορά μόνο 250 εκατ. κυβικών μέτρων νερού (την λεγόμενη «ήπια» εκτροπή), η προηγούμενη κυβέρνηση (ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ) δεν αποδέχονταν καθόλου μεταφορά υδάτων, ενώ το ΣτΕ, με την απόφασή του 26/2014 ακύρωσε ένα σχήμα εκτροπής 600 εκατ. κυβικών μέτρων νερού (συμπεριλαμβάνοντας στα έργα εκτροπής και την Μεσοχώρα !), δηλαδή έναν σχεδιασμό που έχει εγκαταλειφθεί από την δεκαετία του 2000 !!

Η σύγχυση αυτή δημιουργείται γιατί απουσιάζει μία σαφής, επικαιροποιημένη και δημοκρατικά ειλημμένη πολιτική απόφαση, δεσμευτική για όλους, όπως άλλωστε θα συνέβαινε σε οποιαδήποτε ευνομούμενη χώρα…

Στο βαθμό λοιπόν που ολοκληρωθεί η φάση των πολιτικών επιλογών και αποφάσεων, τότε τα όργανα της Διοίκησης θα πρέπει να υλοποιήσουν, με ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ, τα ακόλουθα :

1. Εξέταση από έμπειρους νομικούς της από αριθμ. 26/2014 (αλλά και των παλαιοτέρων αποφάσεων) του ΣτΕ και υποβολή σχετικής έκθεσης  που θα αναλύει τις "απαιτήσεις" του Δικαστηρίου, στις οποίες θα προσαρμοστούν οι επόμενες κινήσεις της Διοίκησης.

2.   Επιλογή ενεργειακού «εταίρου», ο οποίος σε συνεργασία με τον κύριο των έργων, δηλαδή το Υπουργείο Υποδομών, θα προχωρήσουν από κοινού στην εκπόνηση (ή επικαιροποίηση) των απαραίτητων τεχνικών μελετών και ενεργειών ώστε να υλοποιηθούν τα έργα. Μετά την ολοκλήρωση τους, ο ενεργειακός εταίρος θα αναλάβει  την λειτουργία και εκμετάλλευση του ΥΗ Σταθμού.

3. Καθορισμός της στάθμης του ταμιευτήρα Συκιάς  για προστασία Μονής Μυροφύλλου, ολοκλήρωση της ειδικής περιβαλλοντικής μελέτης (λόγω Natura), νέα συνολική περιβαλλοντική μελέτη, διαβούλευση όρων, αδειοδότηση (ΑΕΠΟ).

4.  Τροποποιήσεις όλων των αναγκαίων θεσμικών σχεδιασμών από τους οποίους ο ΣΥΡΙΖΑ «φρόντισε» να εξοβελιστούν τα έργα Αχελώου (Χωροταξικό, αναθεώρηση στο Σχέδιο Διαχείρισης Υδάτων Θεσσαλίας,  Ενεργειακός Σχεδιασμός-ΕΣΕΚ κλπ.).

5.   Διερεύνηση πηγών και εργαλείων χρηματοδότησης. 

Όσο οι κυβερνήσεις  δεν ακολουθούν αυτόν τον ορθολογικό και αυτονόητο οδηγό «βημάτων», τότε όχι απλώς δεν αναμένεται να υπάρξει κάποιο θετικό αποτέλεσμα, αλλά (κυρίως αυτό) η όποια συζήτηση για τα έργα Αχελώου θα συνεχίσει να χρησιμοποιείται στα χέρια πολιτικάντηδων σαν εργαλείο καλλιέργειας ψεύτικων ελπίδων  και θα τους επιτρέπει (με το αζημίωτο φυσικά) να «παραμυθιάζουν»  τους Θεσσαλούς που αγωνιούν για το μέλλον του τόπου τους.

Γι’ αυτό, σε όλους εμάς στην Ε.Δ.Υ.ΘΕ, δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές οι «διαρροές» ότι δήθεν ορίστηκε υπουργός για συντονισμό του θέματος, οι υποσχέσεις ότι ΘΑ εκπονηθεί νέο Σχέδιο Διαχείρισης Υδάτων  (για το οποίο εδώ και δυόμιση χρόνια δεν έχει καν υπογραφεί η σχετική σύμβαση!), ότι θα συντηρηθούν τα έργα και άλλες παρόμοιες καθησυχαστικού τύπου υποσχέσεις, με προφανείς  προεκλογικές σκοπιμότητες…...

 

*Για την ΕΔΥΘΕ :

Κώστας Γιαννακός

Κώστας Γκούμας

Τάσος Μπαρμπούτης


ΠΗΓΗ : ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

Ενημερωθείτε για τα νέα του blog "Νερά - Γεωργία - Περιβάλλον" :

- Από την σελίδα μας στο fb

- Από την ομάδα μας στο fb  

Πως θα πετύχουμε αύξηση οργανικής ουσίας - Πως μπορούν να ωφεληθούν οι αγρότες από το Χρηματιστήριο Ρύπων - Φάνης Γέμτος*

 


Συνεχίζοντας από το προηγούμενο.

Τρίτο στοιχείο οι καλλιέργειες φυτοκάλυψης. Αυτές είναι φυτά που καλλιεργούνται μεταξύ δύο κύριων καλλιεργειών. Π.χ. μεταξύ μιας καλλιέργειας καλαμποκιού και βαμβακιού μπορούμε να σπείρουμε μια καλλιέργεια που θα αναπτυχθεί με τις χειμερινές βροχές και στο τέλος είτε θα συγκομιστεί, είτε θα μείνει στο χωράφι.

Εδώ χρειάζεται λίγο μεγαλύτερη ανάλυση. Τα φυτά, όπως είναι γνωστό, δεσμεύουν το διοξείδιο του άνθρακα από την ατμόσφαιρα χρησιμοποιώντας την ενέργεια του ήλιου μέσω της φωτοσύνθεσης. Παράγουν σάκχαρα που χρησιμοποιούνται για τις λειτουργίες του φυτού. Ένα μεγάλο μέρος των σακχάρων αυτών καταλήγει στο έδαφος μέσω της ανταλλαγής ουσιών της ρίζας. Αυτά αποτελούν ένα σημαντικό στοιχείο ενίσχυσης της οργανικής ουσίας του εδάφους. Όταν έχουμε μια καλλιέργεια, π.χ. βαμβάκι ή καλαμπόκι, τότε η ρίζα του φυτού λειτουργεί για λίγους μήνες τον χρόνο και η προσθήκη οργανικής ουσίας περιορίζεται σε μέρος του χρόνου. Η ενδιάμεση καλλιέργεια φυτοκάλυψης μπορεί να καλύψει αυτό το διάστημα και να συνεχίζει να προσθέτει οργανική ουσία στο έδαφος. Επιπλέον προσθέτει οργανική ύλη στο έδαφος είτε με τη συνολική μάζα του φυτού αν δεν συγκομιστεί, είτε μόνο με τη ρίζα που είναι περίπου η μισή μάζα αν συγκομιστεί το υπέργειο τμήμα του φυτού. Εάν η καλλιέργεια φυτοκάλυψης είναι αγρωστώδες, τότε απορροφά το άζωτο που περίσσεψε από την προηγούμενη καλλιέργεια και το μεταφέρει στην επόμενη, ενώ αν είναι ψυχανθές δεσμεύει άζωτο από την ατμόσφαιρα.

Μείγματα μπορούν να πετύχουν και τα δύο. Επιπλέον η καλλιέργεια καλύπτει το έδαφος όλο τον χρόνο και περιορίζει τη διάβρωση που όπως έχω αναφέρει σε προηγούμενα σημειώματα ξεκινά από το χτύπημα των σταγόνων της βροχής σε γυμνό έδαφος.

Τέταρτη δυνατότητα είναι η χρήση δέντρων που ενσωματώνουν άνθρακα στη βλάστησή τους. Τέτοιες δυνατότητες δίνουν η εγκατάσταση οπωρώνων, αλλά και η αγροδασοκομία (βλέπε σχετικό κείμενο του Χρ. Τσαντήλα στην Ελευθερία της Δευτέρας 17/1/22).

Πέμπτη δυνατότητα η ανακύκλωση οργανικών υλικών στο έδαφος. Τα απόβλητα των ζώων, αλλά και της διαβίωσής μας μπορούν να αυξήσουν την οργανική ουσία του εδάφους. Έχει ανακοινωθεί από την Κυβέρνηση ο διαχωρισμός των ζυμώσιμων υλικών στα σκουπίδια (είναι 60% των σκουπιδιών μας) που παράγονται, αλλά μέχρι τώρα δεν έχω δει κινήσεις από τους Δήμους. Έχουν αρχίσει όμως αγρότες να χρησιμοποιούν υπολείμματα της μεθανικής ζύμωσης που περιέχουν και το άζωτο του αρχικού υλικού. Μια ιδέα είναι να αποθηκεύσουμε ξυλάνθρακα (charcoal) στο έδαφος σε βάθος 30 εκατοστών και περισσότερο.

Οι μέθοδοι αύξησης της οργανικής ουσίας του εδάφους μπορούν να δώσουν σημαντικά οφέλη στο έδαφος, καθώς θα αυξήσουν την υγεία του, να αυξήσουν μια σειρά από χαρακτηριστικά, όπως καλύτερη συγκράτηση του νερού, καλύτερη διήθηση του νερού, μείωση της διάβρωσης και της απώλειας στοιχείων από έκπλυση, και να αυξήσουν τη βιοποικιλότητα στο έδαφος.
Επιπλέον μπορούν να δώσουν ένα εισόδημα στον αγρότη. Τα ελληνικά εδάφη έχουν γενικά χαμηλή οργανική ουσία λόγω της μακροχρόνιας καλλιέργειας, του συνεχούς οργώματος και της απομάκρυνσης ή καύσης των φυτικών υπολειμμάτων. Σε πειράματα που κάναμε στο Π.Θ. αλλά και παγκόσμια αποδείχθηκε ότι ο συνδυασμός των τεχνικών που ανέφερα πιο πάνω μπορεί να δώσει σημαντική αύξηση της οργανικής ουσίας των εδαφών.

Σε πείραμα στο Π.Θ. με τέσσερα χρόνια εφαρμογή αμειψισποράς (Σόργο, ηλίανθο, σόγια), ακατεργασίας και καλλιεργειών φυτοκάλυψης (μείγματα βίκου - τριτικάλ και κτηνοτροφικού μπιζελιού-βρώμης), η οργανική ουσία σε βάθος 0-30 εκατοστά αυξήθηκε πάνω από 1%. Τι σημαίνει αυτό; Σε ένα στρέμμα χωραφιού το έδαφος μέχρι τα 30 εκατοστά ζυγίζει περίπου 300 τόνους. Επομένως το 1% αντιστοιχεί σε 3 τόνους οργανικής ουσίας που περιέχουν περίπου 60% άνθρακα, δηλαδή 1,8 τόνους. Με μετατροπή σε διοξείδιο του άνθρακα (επί 3,3 περίπου) μας δίνει 5,9 τόνους. Με σημερινή τιμή 20 ευρώ/τόνο διοξειδίου του άνθρακα στο χρηματιστήριο των ρύπων, μας δίνει ένα σημαντικό ποσό που μπορεί να εισπράξει ο παραγωγός για να συμπληρώσει το εισόδημά του.

Σήμερα η αγορά δεν έχει ακόμη οργανωθεί καλά, αλλά έχουν αρχίσει να γίνονται πράξεις σε άλλες χώρες της Ε.Ε. Η διαδικασία πιστοποίησης στηρίζεται σε σύμβαση που υπογράφει ο παραγωγός με την εταιρεία πιστοποίησης. Η τελευταία ελέγχει με τηλεπισκόπηση αν ο παραγωγός εφαρμόζει τις πρακτικές που θα συμφωνηθούν και κάνει δειγματοληπτικούς ελέγχους στο έδαφος. Οι ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα που πιστοποιούνται μπορούν να πωληθούν στο χρηματιστήριο ρύπων σε εταιρείες που θέλουν να μειώσουν τις εκπομπές τους. Προφανώς οι εταιρείες πληρώνονται για τις υπηρεσίες που προσφέρουν. Μία πρώτη πληροφορία είναι ότι το κόστος ανά πελάτη είναι μάλλον υψηλό για μικρούς καλλιεργητές που για να επωφεληθούν θα πρέπει να συγκεντρωθούν περισσότεροι για να έχουν λογικό κόστος πιστοποίησης.
Στο επόμενο διάστημα θα αρχίσει η συζήτηση για το θέμα. Μαζί με τον αναμενόμενο σχετικό κανονισμό της Ε.Ε. αλλά και πιθανόν με κάποιες προβλέψεις της νέας ΚΑΠ (όταν μάθουμε τι προτείνει η Ελληνική Κυβέρνηση) θα δημιουργήσουν το πλαίσιο λειτουργίας του συστήματος ανθρακοδεσμευτικής γεωργίας.

Οι αγρότες θα πρέπει να αποφασίσουν να αλλάξουν τις καλλιεργητικές πρακτικές για να συμβάλλουν στον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής και να επωφεληθούν από την αφαίρεση ΑτΘ από την ατμόσφαιρα. Ενδιαφέρον θέμα για το επόμενο διάστημα.

 

άνης Γέμτος, γεωπόνος, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

ΠΗΓΗ : ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

Ενημερωθείτε για τα νέα του blog "Νερά - Γεωργία - Περιβάλλον" :

- Από την σελίδα μας στο fb

- Από την ομάδα μας στο fb

«Ώδινεν όρος και έτεκεν μυν»… - Κώστας Γιαννακός -Φάνης Γέμτος - Κώστας Γκούμας - Τάσος Μπαρμπούτης)*

 


Τις ημέρες αυτές ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Υποδομών ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία επιλογής και εγκατάστασης μίας τοπικής εργοληπτικής εταιρείας  στα εγκαταλειμμένα έργα Άνω Αχελώου (φράγμα Συκιάς, σήραγγα μεταφοράς), με αντικείμενο την φύλαξη των εργοταξίων, την «παρακολούθηση» και τον εντοπισμό τυχόν κινδύνων για την ασφάλεια των έργων, καθώς και τεχνικές εργασίες μικρής κλίμακας (συντήρηση, απομάκρυνση φερτών υλικών κλπ.).

Ας σημειωθεί ότι σε καμμιά περίπτωση η εργολαβία  αυτή δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί ως αντιπλημμυρικό έργο!

Το ύψος της σύμβασης θα είναι περίπου 1,8 εκατ. ευρώ, η διάρκεια της 36 μήνες, ενώ το υπουργείο εκτιμά ότι ο εργολάβος θα εγκατασταθεί τον ερχόμενο Απρίλιο.

Το σημαντικό όμως που προκύπτει από την είδηση αυτή είναι το γεγονός ότι  μια τόσο απλή και συνήθης διαδικασία (χρήσιμη χωρίς αμφιβολία) σε ένα ημιτελές έργο έλαβε διαστάσεις πολύ μεγαλύτερες από την πραγματική της σημασία. Ορισμένοι μάλιστα επιχείρησαν να ταυτίσουν την ενέργεια αυτή με την επανεκκίνηση των εγκαταλειμμένων έργων μεταφοράς νερού (εκτροπή) από τον Αχελώο, προσδίδοντας της τον χαρακτήρα ενός πολιτικού θριάμβου !

Ας δούμε όμως συνοπτικά το ιστορικό του θέματος.

Μετά την διακοπή εργασιών στα εργοτάξια του Άνω Αχελώου (από το 2010), οι εργοληπτικές εταιρείες που κατασκεύαζαν τα έργα άρχισαν σταδιακά να αποσύρονται και να απομακρύνουν τον εξοπλισμό τους.

Οι υπηρεσίες του υπουργείου, για να καλύψουν το κενό που δημιουργήθηκε (φύλαξη, κίνδυνοι κλπ.), ζήτησαν από την ηγεσία του υπουργείου την χρηματοδότηση μίας εργολαβίας με το αντικείμενο που προαναφέραμε, έως ότου γίνει η επανέναρξη των έργων (κάτι που ως γνωστόν καρκινοβατεί εδώ και δώδεκα χρόνια).

Έτσι, με αρκετή καθυστέρηση, στις αρχές του 2019, εγκρίθηκε η σχετική χρηματοδότηση (ΣΑΕ, υπουργός κ. Χρ. Σπίρτζης) και μάλιστα από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, η οποία σημειωτέο πολέμησε με κάθε τρόπο την ολοκλήρωση των έργων.

Μετά την κυβερνητική αλλαγή, ο νέος υπουργός κ. Κ. Καραμανλής ανακοίνωσε δημοσίως ότι αποδέχεται την αναγκαιότητα και θα προχωρήσει την εργολαβία αυτή (μεταξύ άλλων υποσχέσεων,  ακούσαμε δια ζώσης και αυτήν κατά την διάρκεια της  σύσκεψης που συγκάλεσε ο υπουργός κ. Γ. Γεραπετρίτης τον Ιανουάριο του 2020) και τον Ιούλιο του 2021 σε σχετική συνέντευξή του διαβεβαίωνε ότι δημοπρατείται άμεσα το έργο αυτό !!

Έτσι, με καθυστέρηση τριών ετών (πολύ αποτελεσματικός ο κ. υπουργός ...), φθάσαμε στην επίμαχη σύμβαση.

Ας μας επιτραπούν δύο σχόλια για το θέμα αυτό.

1.   Στην κυβέρνηση Κυρ. Μητσοτάκη παραμένει αμετάβλητο το έλλειμμα πολιτικής βούλησης για την επανέναρξη και την ολοκλήρωση των έργων εκτροπής Αχελώου. Είναι προφανές ότι η συγκεκριμένη σύμβαση δεν ανατρέπει αυτήν την διαπίστωση. Επιπλέον, η επιλογή και από τις δυο τελευταίες κυβερνήσεις να χρηματοδοτηθεί η εργολαβία, καθόλου δεν  μειώνει τον βαθμό ανευθυνότητας εκείνων που  θεωρούν ότι μπορεί εσαεί  να παίζουν με  τα έργα Αχελώου οδηγώντας τα σε παρατεταμένη εγκατάλειψη, μόνο και μόνο  για να ξεφύγουν (για ευνόητους λόγους) από την υποχρέωση τους  να δοθεί οριστική λύση στο θέμα αυτό, λαμβάνοντας  τις αναγκαίες πολιτικές αποφάσεις και πρωτοβουλίες.

Τους το λέμε για πολλοστή φορά : Η εγκατάλειψη επί δώδεκα χρόνια των έργων Αχελώου αλλά και η απραξία της σημερινής κυβέρνησης (παρά τις υποσχέσεις της) σχετικά με την επανέναρξη εργασιών, δεν είναι απλά ανεπάρκεια ή αδιαφορία αλλά συνειδητή ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ.

Στα ορεινά της Αργιθέας έχουν επενδυθεί εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ και ο κάθε εχέφρων και δημοκρατικός πολίτης ΑΠΑΙΤΕΙ να γνωρίζει τις πραγματικές προθέσεις, κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, για την τύχη αυτών των επενδύσεων.

Εφόσον τα έργα τα θεωρούν χρήσιμα και αναγκαία (αρδεύσεις, παραγωγή υδροηλεκτρικής ενέργειας, οικολογική ασφάλεια κλπ.) να προχωρήσουν άμεσα στην επανεκκίνησή τους.

Εάν πάλι θεωρούν ότι τα έργα δεν ανταποκρίνονται στους σκοπούς για τους οποίους κατασκευάστηκαν ή ότι υπάρχουν εμπόδια ανυπέρβλητα γι’ αυτούς, να προχωρήσουν χωρίς άλλη αναβολή στην κατεδάφιση τους.

Και φυσικά η γενναιότητα μπροστά στις δύσκολες αποφάσεις είναι αυτή που χαρακτηρίζει τους πραγματικούς ηγέτες και τους ξεχωρίζει από τους ανεύθυνους και τους λαϊκιστές, δηλαδή εκείνους που προτιμούν να παραμυθιάζουν τον κόσμο, να συντηρούν ψεύτικες προσδοκίες και να κάνουν ότι μπορούν για να μεταφέρουν τις δύσκολες αποφάσεις στις επόμενες κυβερνητικές θητείες.

2.  Αμέσως μετά την ανακοίνωση του υπουργείου για την εργολαβία φύλαξης-συντήρησης, υπήρξαν φίλα προσκείμενοι προς την κυβέρνηση, αυτοδιοίκητοί παράγοντες που χαιρέτησαν την «σημαντική εξέλιξη» και μάλιστα την θεωρήσαν ως «έμπρακτη απόδειξη των …προθέσεων (της κυβέρνησης)» να προχωρήσουν δήθεν τα έργα Αχελώου. Μέσα στις υπερβολές και τις στρεβλώσεις για τον χαρακτήρα της επίμαχης εργολαβίας,  υπήρξαν και άφθονες «ευχαριστίες» προς τον πρωθυπουργό (!) αλλά  και προς αρκετούς υπουργούς, βουλευτές της ΝΔ κλπ.

Η έκκληση που απευθύνουμε εμείς είναι ότι οι τοπικοί παράγοντες ΔΕΝ πρέπει να συμμετέχουν σε παιχνίδια εντυπώσεων, προσφέροντας λανθασμένη πληροφόρηση σε όσους δεν γνωρίζουν με λεπτομέρειες τα ζητήματα, ούτε πρέπει να υπηρετούν αποπροσανατολιστικές επικοινωνιακές τακτικές για πρόσκαιρα δικά τους οφέλη.

Όσο αυτοί κοροϊδεύουν τον κόσμο, τόσο αδυνατίζουν το μέτωπο διεκδικήσεων των θεσσαλικών φορέων και οργανώσεων. Λίγη αυτοσυγκράτηση λοιπόν δεν βλάπτει….

Κλείνοντας, ας γνωρίζουν οι συμπολίτες μας ότι αυτή η (χρήσιμη) σύμβαση που ανακοινώθηκε ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ την κατάσταση της στασιμότητας στα μεγάλα θέματα των υδάτων και του περιβάλλοντος στη Θεσσαλία, ούτε μας φέρνει πιο κοντά στο όραμα της ενίσχυσης του υδατικού μας δυναμικού (για εκείνους φυσικά που το πιστεύουν) μέσω των (ημιτελών) έργων Αχελώου.

Συνεπώς η κοινή προσπάθεια συνεχίζεται.

*Γιαννακός Κώστας, γεωπόνος, Πρόεδρος Γεωπονικού Συλλόγου Λάρισας,

*Γέμτος Φάνης, ομότιμος καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας,

*Γκούμας Κώστας, γεωπόνος, πρ. Δ/ντής Εγγείων Βελτιώσεων, πρ. πρόεδρος ΓΕΩΤΕΕ/Κεντρικής Ελλάδας,

*Μπαρμπούτης Τάσος, πολιτικός μηχανικός, μέλος ΔΣ ΕΘΕΜ, πρ. γραμματέας ΤΕΕ/ΚΔΘ

Ενημερωθείτε για τα νέα του blog "Νερά - Γεωργία - Περιβάλλον" :

- Από την σελίδα μας στο fb

- Από την ομάδα μας στο fb

 

Δημοφιλέστερες Αναρτήσεις